Vi har gamla furupaneltak, klarlackade, som jag ska måla vita.

Frågan är vad jag ska göra för grundarbete innan målning?
Allt gammalt ska väl egentligen tvättas först. Målartvätt ska sköljas av noga med vatten. Men hur gör man det i ett innertak? På med våtdräkt och in med trädgårdsslangen?? Nej men allvarligt, jag har svårt att komma på något riktigt bra sätt. Ska man verkligen få bort medlet måste väl vattnet vara rätt flödigt. I ett helt tak blir det rätt mycket vatten och vart ska det ta vägen?

Frågade på en färghandel och de höll med om att det inte finns något riktigt bra sätt just i innertak. De sade att ganska många får problem med att färgen lossnar för att man inte har lyckats skölja bort målartvätten ordentligt.

Jag funderar på om man t ex skulle kunna skippa tvätten om man slipar lätt och sedan kör med en bra häftgrund.

Vad säger ni?
 
Torka med ammoniak (i lämplig koncentration).
Slipa lätt med sandpapper innan du målar.

Om rummet inte är ett kök och inte har rökts i så kan du nog skippa ammoniak-steget.
 
Det finns en målartvätt som inte behöver sköljas av. Det är jättesmidigt. Fråga i färgaffären, de har den säkert den har funnits i flera år.
Själv har jag ett olackat innertak som jag inte har tvättat bara kvistlackat, grundat och sen målat. Men det var skyddat av plattor och gammal spännpapp.
 
Jag står inför samma problem nästan men jag har ett masonitak som är målat med blank lackfärg i det gamla torpet. I färgaffären kunde man köpa en burk med engångsservetter som är indränkta i nåt medel, det var bara att torka med dem och sedan grunda och färdigmåla.
 
Jag använde golvmoppen med mikrofiberduk när kökstaket tvättades med målarsoda. Man kramar ur den så att den bara är fuktig. Har man 2 st. torkar man med den andra.
 
Måste bara höja ett varnande finger för BioClean dukarna som inte kräver sköljning... Det finns en hel del reklamarioner bakom dessa dukar, eftersom det enda man gör är att smeta runt smutsen i taket.

Tvätta ordenligt med en blåpiga om det behöver tvättas. Alternativet till sköljning är att använda blåpiga och spä ut den vanliga målartvätten 20 ggr. (Detsamma som är på dukarna). Använder du blåpigan kan du iaf doppa den i vatten å gå över taket ett par ggr - därmed får du bort smutsen - och sprider inte runt den - samt behöver inte efterskölja.
 
Tack för alla svar!

I just det här rummet (som håller på att bli nytt kök) nöjer jag mig med att slipa. Men när jag ska takmåla i gamla köket - och v-rummet som ligger intill det i öppen planlösning - kommer jag att använda mig av tipsen för där är taket säkert skitigare. Blåpiga (var tvungen att slå upp ordet på Google) eller microfibermopp med målartvätt i svagare lösning låter bra, ska kolla upp ammoniak också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.