Fått erbjudande från sotaren (på aviseringen) om rengöring av imkanalen, kanalfläkt samt spisfläkt.

Jag rengör i dag köksfläkten några gånger om året genom att tvätta fläktfiltret, men vad innebär det här?

Vi har en spisfläkt som är ansluten till det mekaniska frånluftssystemet.
 
H
Tidigare ansvarade sotarna för rengöring av imkanaler, nu är det fastighetsägaren. Fett och damm blandat i imkanalen är en bra grogrund för allehanda ohyra och en potentiell brandrisk.
I äldre hus så är imkanalen vanligtvis en pipa i skorstenen och då är det enkelt att dra pipan ren. I ett mekaniskt frånluftssystem är det säkert mer invecklat. Finns det ingen användarhandbok för frånluftssystemet?
 
Ansvaret att det är rent så att brand inte uppstår är ditt! Du kan självklart välja att göra jobbet själv, eller anlita någon. Sotaren har "bara" försökt erbjuda sina tjänster, mot en viss kostnadsersättning dvs.

Förändringen att du som villaägare ansvarar för rengöringen gäller bara i egna hem. I t.ex. restauranger finns kravet på rengöring av sotaren kvar.
 
  • Gilla
Östergötland
  • Laddar…
Jag nappade på ett sådant erbjudande för några år sen och det ångrar jag inte. De använde en borrmaskin med en lång böjlig arm med en borste på och gjorde rent imkanalen, sen justerade de in ventiler för att få ett bra flöde. Resultatet blev över förväntan vad gäller ventilationen och fy 17 vad sk*t som kom fram vid rensningen.
 
Ok låter som det kan vara värt 398 kr att få det gjort.
Tack för svaren.
 
398kr lät billigt. Be han ta hela frånluftssystemet när han ändå är där.
 
1500 för hela. Inte så farligt. Inget ROT på det va?
 
B
kan va hushållstjänst. är ju städning. men jag vet ju inte
 
Spara kvittot och dra kostnaden själv. Knappt lönt och be sotarn krångla med ROT avdrag för 1500kr.
 
Förlåt att jag återanvänder en gammal tråd men jag har en fråga.
Har begärt en offert på rensning av imkanalen samt injustering av luftflödet i huset.
Som det är nu är det bytt fönster för mer än 6 år sedan av förra ägaren och där tog man bort luftspalten i fönstret och ersatte med inget alls. Dvs. huset saknar inluftsintag och luften står stilla.
Fick prisuppgift på 2175 inkl rot och moms för rensning.
Injustering 1750 med moms, ej rot berättigat - totalt 3295 kr.
Är det ett bra pris?
När man sätter inluftsintag hur många bör man räkna i huset? Ett i varje rum? Kanske 2 i vardagsrummet?
 
2 i vardagsrummet, numera 2 i master bedroom (4 l/s per sovplats), 1 i varje vanligt sovrum eller annat rum. Utsug av frånluft i kök, badrum, tvättstuga etc.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.