Vad tror vi om det?
Ugnsplåtarna i lägenheten har kvar en del inbrända glashårda fläckar trots kaustiksoda, svinto och hällskrapa. Tyvärr har ugnen i den spisen ingen pyrolysfunktion. Det har däremot spisen i fritidshuset.
Förstör jag de gamla plåtarna om jag bränner av dem där?

/Höghus
 
Unikt namn
Har du provat hälla i såpavatten och köra typ 70-100grader en längre stund?

Vid pyrolys ska man väl tömma ugnen helt?
Men återkoppla gärna hur/om de funkar :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Vad tror vi om det?
Ugnsplåtarna i lägenheten har kvar en del inbrända glashårda fläckar trots kaustiksoda, svinto och hällskrapa. Tyvärr har ugnen i den spisen ingen pyrolysfunktion. Det har däremot spisen i fritidshuset.
Förstör jag de gamla plåtarna om jag bränner av dem där?

/Höghus
Jag tror inte att plåtarna mår bra av pyrolys. Vet inte vad som kan hända, men kanske slår de sig.
Ett enkelt sätt att strippa stekpannor på fastbränt fett är att hälla flödigt med salt och sedan fösa runt saltet under uppvärmning. De blir metallrena. Jag tror att emaljen skall tåla behandlingen.
 
Har nu testat och långpannan blev betydligt renare. Inte helt ren, men bra till 98%.
Den kom ut helt ljusgrå av förbränt kol, men det gick bra att ta bort med Svinto.
Emaljen ser inte ut att ha påverkats, så jag ger (y) för experimentet.

/Höghus
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Har med kört med plåtar i pyrolys minst 6 ggr iaf och de är fortfarande som nya
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Funkar kanon kan jag intyga med, även ungssäkra keramik och glasformar går fint.

Emalj och glasyr är ju brända vid betydligt högre temperatur är vid pyrolys, så tar inte skada alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.