Hej vad är det bästa sättet att rengöra ett tegeltak
som blivit grönt av mossa mm.
Finns det några bra tips!!
mvh westman
 
Skulle nog rekommendera att börja uppifrån och gå neråt (precis som naturen) för att man inte ska spruta in massa vatten i skarvarna. Även om man börjar nertill så kommer vattnet att rinna neråt.

Prova något ställe på baksidan först så att du ser hur/om det funkar. Jag provade med mossrengöring och rotborste för något år sedan, men insåg att det även den gula färgen försvann...
 
Ta bort mossan...?
Det är ju den som är fin! :)
 
Jag har hört att det finns medel som "grön fri"
samt boracol som man tydligen bara kan spruta på och naturen sköter resten
är det någon som har erfarenhet av detta?
mvh
 
...mekanisk rengöring medelst kniv och rotborste. Ofta har man ju bara mossa på "halva" taket (norrsidan) och på min kåk (140kvm i två plan, ca 30graders taklutning) så tog det mig en halv dag att skrapa alla pannor rena.

Regnet sköjer bort de lösskrapade resterna...

Är själv gammal klättrare så mina klätterprylar (rep/sele/karbiner) kom förresten till god användning i samband med denna aktivitet!

/ JoGi
 
Jag ska själv genomföra denna manöver inom kort. Jag kommer spruta på vatten blandat med lite grovrent och därefter gå på med högtryckstvätten.

Därefter skall pannorna plockas bort och taket renoveras.

Skall man inte plocka bort pannorna verkar det klokt att spola uppifrån för att minska vattenflödet under pannorna....
 
nybyggaren skrev:
Du går alltså upp mot nocken och spolar neråt. (blöta takpannor=hala takpannor. Kan vara iaf)

Luddigt förklarat. Hoppas ni förstår. (knappt jag gjort det själv ;D)
Hmmm sitter man på nocken och väntar tills det torkat sen då? ;)
 
Ja, spruta uppifrån. Det brukar jag göra. Det kommer inte in något skräp under pannorna.
Att det skulle komma in skräp i "porerna" som riksantikvarieämbetet skriver gäller troligen tegelpannor, betongpannor är inte porösa.
Kom även ihåg att kolla stuprörens rensmekanism, det blir åtskilliga hinkar med skräp som åker ner där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.