Har en cementmur, delvis hemgjuten, som börjar bli väldigt missfärgad. Vad kan det handla om och hur ska man rengöra? Har läst om klorin eller nån syra men man vill ju gärna ha lite mer koll innan man lägger ned en massa tid. Eller ska man bara slamma på ny cement? Jag vet inte om det är Thuja-buskarna som driver på detta (själva missfärgningen av utfällningen alltså) på något vis eller om det är avgaser från rätt så omfattande trafik som har ett finger med i spelet.

IMG_20141009_121535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sök på rödalger men dock inte de som finns i havet ;) Ser ut som det !

Det är bland den svårare påväxten att bli av med så du måste använda någon fungucid för bara tvätt hjälper inte.

Lägg till ordet fasad i sökningen.
 
Spreja på Grön-Fri (JAPE) och låt det vara över vintern.


Eventuellt kan du spreja på ett grovrengöringsmedel till våren och skrubba med en borste för att ta bort det som sitter kvar då.
 
Tack för svaren!

Aj som fan... Det låter som en dyr historia. Hade aldrig tänkt på alger. Trodde det var kalk som blivit missfärgad. Får se om jag lägger några pengar på det isf.

Edit: Fast iofs ... Det stod att det funkade på mossa. Kanske kan göra rent marmorkross-plattorna? De är ett rent helvete ...
 
Redigerat:
Rimliga priser på medel om du gör det själv. Beroende på yta men jag skulle gissa på 250 kr för medel till 20m2. Allt beroende på vilket medel du använder men det ligger nog däromkring.
 
Är grön-fri det vassaste då eller finns det bättre? Tänker om man skulle ge mossan på plattorna en omgång också.
 
Jag skulle testa med att duscha på Klorin eller någon variant av fasadtvätt och sen gå loss med högtryckstvätten. Jag har ingen aning om det funkar men det går ju ganska snabbt att testa.
 
Alfredo skrev:
Jag skulle testa med att duscha på Klorin eller någon variant av fasadtvätt och sen gå loss med högtryckstvätten. Jag har ingen aning om det funkar men det går ju ganska snabbt att testa.
NEJ inte högtryckstvätten. Det är ett förkastligt verktyg när man skall rengöra trätrall, cementplattor/cementmurar o.dyl.
Det höga trycket medför att du ruggar upp ytan och därigenom underlättar för smuts och alger att få fäste.
M.a.o så du måste rengöra oftare. :wow:

Möjligen funkar det om du håller munstycket en bit ifrån men då kan du lika bra använda en vanlig trädgårdsslang.
 
roland53 skrev:
NEJ inte högtryckstvätten. Det är ett förkastligt verktyg när man skall rengöra trätrall, cementplattor/cementmurar o.dyl.
Det höga trycket medför att du ruggar upp ytan och därigenom underlättar för smuts och alger att få fäste.
Jag håller med om att man ska vara försiktig med trätrall men nog tycker jag en betongmur borde palla att man tvättar med en högtryckstvätt på ett "normalt" vis. Klarar bilar att tvättas med högtryckstvätt, tycker jag betongmurar borde tåla det.

Sen behöver man ju inte använda Rotojetmunstycket (Kärchers variant av "turbomunsycke) på en centimeters avstånd, utan får väl "brassa på" med lite sunt förnuft.

Men visst, viss försiktighet och sunt förnuft skadar ju aldrig.
 
  • Gilla
WIP
  • Laddar…
Som jag skrev så är rödalger bland de svåraste algerna att ta bort för dom går långt in i porerna på fasad eller betongytan och om du högtryckstvättar trycker du bara in sporerna mer i ytan och du gör det svårare för dig att döda algerna.
Dom kommer tillbaka och i värsta fall har du spridit det ännu mer. Det finns en räcka med medel och Grön-Fri är ett av dessa som kan användas och det tar död på algerna. Du sprutar på muren med Grön Fri och låter det verka ett par månader sen börjar det dö ut och du behöver egentligen inte göra mer om du inte skall måla muren.

Edit: Högtryckstvätten är ibland till mer skada än nytta !!
 
Redigerat:
Testade med ordentligt utspädd klorin. Såg verkningslöst ut i början, trots borste och avspolning (ej högtryck) men efter nån dag som blev det riktigt bra. Mer en blekning än en rengöring dock antar jag. Tycker mig se bleka konturer av de röda ränderna när jag tittar närmare.

IMG_20141101_103734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om Alg&Mögelbort Proffs från BioKleen btw? Har inte hittat Grönfri lokalt än men BioKleenen har ju gjort rätt bra ifrån sig i tester iaf (dock okänt resultat på just rödalger).
 
Jag skulle spraya på Biltemas trallrent och sedan gå på med högtrycken, vanliga munstycket som du har till bilen, inte blästermunstycket.

Det gröna gillar inte trallrent så håll undan det eller klipp bort det som hänger ut när du är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.