Jag har under våren fått lagt ny uppfart och gångar med ljusgrå betongplattor - och såklart får man direkt fläckar och fula märken i dem. Vad har forumets vetande för tips och idéer om hur man tvättar/får bort fläckarna? Har bland annat fått ett fint runt märke efter en biltvätthink som måste stått i något bilmedel. Har provat med vatten och att skrubba med rotborste - men utan något som helst resultat.

Har även en del elaka skrapmärken från när de lades som jag trodde skulle gå bort med lite regnvatten och tid - men det verkar sitta djupt. Vad gör man åt det?
Betongplattor i ljusgrå färg, nyligen placerade med skrap- och fettfläckar synliga. Grå trappa av granit i bakgrunden och en del gräs syns på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ljusgrå betongplatta med vita skrapmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ljusgrå betongplattor med en lång, vit skrapmärke på ytan. Plattorna har mindre fläckar och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den nyanlagda trappan i granit så fick jag oxå nån form av oljefläck - förmodligen från det nylagda altangolvet ovanför... där funkade dock ett husmorstips rätt bra - blanda T-röd med bakpulver och smeta på... låta torka... skrapa bort... gör om igen några gånger...
Grå granittrappsteg med en större mörk fläck (troligen oljefläck) på översta steget, belägna bredvid en vit husvägg och en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå granittrappa med en mörk oljefläck på en av trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu några behandlingar senare, så syns fläcken inte alls. Önskar jag kunde hitta något liknande tips för cementplattorna med fettfläcken från hinken.
 
rampante rampante skrev:
Biltema verkar ha en produkt som heter "Oljesanering" - är det nån som testat den?
[länk]

[bild]
Det är ju ute!
 
  • Haha
Stensson11
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är ju ute!
Vad menar du?
 
Fett på betong kan funka om du häller på t-röd. Blir fettet mer lättflytande så sprider det ut sig mer och sjunker mer in i betongen ich fläcken kan bli större men inte lika mörk. Alternativt en trasa med t-röd som får ligga ovanpå för att suga upp fettet.

Fast det är obehandlade betongplatttor utomhus och det väljer man för att de får patina. När de nästkommande 100 fläckarna dyker upp hur kommer du hantera dem?

Skrapmärkena kommer mörkna med tiden.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.