Hallå där, jo det är så att jag har fått lite problem med avloppslukt i badrummet i ett hus som jag har ärvt utav min far. Ventilations systemet är rengjort redan så jag tänkte att jag skulle ge mig på avlopps ventilationen.. Bredvid toaletten så sitter det här röret

Öppen inspektionslucka i badrum med synligt avloppsrör omgivet av isolering, intill toalettstolens fot.
Det är ett rör som går ner (till avlopp?) sen så går det upp, vad jag har sett på vinden så verkar det här gå upp på taket och ut.. Så nu till min fråga, vad kan vara fel? Ska jag prova att ta en slang och spola ner i det här röret?

Det luktar ju därnerifrån och om man spolar toan så hör man ju att vattnet spolas där nere så jag antar att jag är rätt ute så långt iaf
 
Redigerat:
Om det luktar avlopp så hade jag börjat med att titta på vattenlåsen till dusch eller badkar. Är där vatten i dem? Slutet de riktigt tätt eller har de kommit ur läge. Lätt hänt vid rengöring till exempel. Skulle också tittat på där avloppet från handfatet går ner i golvet, sluter röret helt tätt mot hålet i golvet. Det är typiska ställen det kan läcka avloppsdoft ifrån.

Det du grejer med är avluftningen till avloppet, det är till för att förhindra vacum när man spolar. Är allt tätt där ska det inte orsaka någon lukt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Skulle också tittat på där avloppet från handfatet går ner i golvet
Och toans anslutning till avloppsröret kan också bli otät.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Om det luktar avlopp så hade jag börjat med att titta på vattenlåsen till dusch eller badkar. Är där vatten i dem? Slutet de riktigt tätt eller har de kommit ur läge. Lätt hänt vid rengöring till exempel. Skulle också tittat på där avloppet från handfatet går ner i golvet, sluter röret helt tätt mot hålet i golvet. Det är typiska ställen det kan läcka avloppsdoft ifrån.

Det du grejer med är avluftningen till avloppet, det är till för att förhindra vacum när man spolar. Är allt tätt där ska det inte orsaka någon lukt.
Yes jo jag har kollat in både duschen och tvättstället och där verkar allt vara tätt, känner ingen lukt därifrån men jag kände däremot en lukt från den här luckan och det var därför som jag öppnade den. Alltså, jag som amatör skulle väll tro att det är lugnt att ta en slang och spola lite där men jag har inte direkt någon koll.. Bakterier som sätter sig på insidan av röret som man kan spola bort? I dont know..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och toans anslutning till avloppsröret kan också bli otät.
Där sa du nått, jag har tagit loss toan en gång och kollat in hur det ser ut.. Allting såg ju bra ut tyckte jag men kanske jag skulle ha behövt en ny tätning där. Minns inte hur det var men jag antar att det sitter en gummitätning även där?
 
Ofta finns det ju en fördjupning i tätningen närmast toa-stolens rör, så prova att fyll den "kanalen" med vatten, för då ser du direkt om vattnet ligger kvar eller om det är läckage. Spola gärna någon gång också, för att se om något händer med vattnet.
Ritad skiss som visar hur man kan testa tätningen närmast toalettens avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AHållestam och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ofta finns det ju en fördjupning i tätningen närmast toa-stolens rör, så prova att fyll den "kanalen" med vatten, för då ser du direkt om vattnet ligger kvar eller om det är läckage. Spola gärna någon gång också, för att se om något händer med vattnet.
[bild]
Bra tips! Har köpt en ny tätning så ska ta isär och fixa det där så fort jag har tid
 
Lukt problemet jag hade verkar ha varit tätningen till toan. Vi gav fan i att spola något i det där röret då vi var lite osäkra, nu när lukten försvann så satte vi bara på locket på röret och så silikonade vi igen luckan utanpå så nu ska vi förhoppningsvis slippa någon lukt i framtiden :)

Tack för alla som hjälper till dock det här forumet är guld
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.