Jag har ett fritidshus i Sthlms skärgård som jag planerar hyra ut sommartid. Det finns inget indraget vatten eller brunn men huset står nära vattnet. har någon koll på saltvattenrenare, installation och prisbild? Jag tänker mig dricksvatten och enklare duschanläggning sommartid, stugan är inte uppvärmd under vintern.
Tacksam för svar, Med vänlig hälsning, Anders
 
Kan tänka mig att för dricka så kan man köpa för vettiga pengar men dusch? Räcker det inte med ett filter till duschvatten så man får hyffsat rent vatten?
 
En avsaltningsanläggning ligger på ca 100' exkl. ev. Pumpar och slangar för att få in vattnet i huset.

Kan man tänka sig att duscha i saltvatten kan man enbart montera en dricksvattenrenare för mat och dryck för en 1/10 av det priset.
 
Går det inte att spara regnvatten hela vintern som sedan används sommarmånaderna? Till dricksvatten borde det räcka iaf?
 
Vatten är dessvärre färskvara. :)
 
Men man kanske kan lagra snö i frysar och bara tina i micron vid behov. 😂
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Men det kanske ändå är enklare att rena härsket vatten (koka?) än att avsalta?
 
mogge_73 skrev:
Vatten är dessvärre färskvara. :)
RENT vatten är faktiskt ingen färskvara. Vatten är H2O, en ganska stabil kemisk förening.

Även om vattnet innehåller lite annat än ren H2O så är det inte mycket som kan försämras, eventuella mikroorganismer kräver t.ex. näring för att växa, men nån näring finns inte i rent vatten.

Problemet är att förvara det så att det inte blir förorenat.


Vatten till dusch borde man ju kunna ta från en damm eller liknande, det går ju kanske rentav att låta dammen fungera som ett biologiskt reningsverk.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Nerre skrev:
RENT vatten är faktiskt ingen färskvara. Vatten är H2O, en ganska stabil kemisk förening.

Även om vattnet innehåller lite annat än ren H2O så är det inte mycket som kan försämras, eventuella mikroorganismer kräver t.ex. näring för att växa, men nån näring finns inte i rent vatten.

Problemet är att förvara det så att det inte blir förorenat.


Vatten till dusch borde man ju kunna ta från en damm eller liknande, det går ju kanske rentav att låta dammen fungera som ett biologiskt reningsverk.
Problemet är att vatten inte bara innehåller H20, det finns partiklar i allt vatten i någon form. Sedan är näringen för mikroorganismer bla vatten. Problemet är alltså lagringen men framför allt uppsamlingen av regnvatten. Men kan man samla upp regnvatten (om än något besvärligt på vintern, just pga bristen på regn) så kan man lagra det och behandla det med uv-ljus eller kanske nån form av klorering. Allt går, det omöjliga tar bara lite längre tid. 😄
 
Redigerat:
Vatten i sluten förpackning är självklart annorlunda.
Att samla upp regnvatten och lagra i sex månader är nog svårare.
Alla som har ett husdjur vet hur vattenskålen blir på en dag eller två.

Intressant artikel dock, tack.

Mvh Morgan
 
D09
Hur mycket duschvatten beräknas gå åt?

Skaffa en vattentank, beställ upp en "vattenbil" som fyller på varje sommar... Kanske 2-3000 gången men den kosten får ju bakas in i hyran. Borde väl funka till duschen iaf.
 
kulle
Anders Österman skrev:
Jag har ett fritidshus i Sthlms skärgård som jag planerar hyra ut sommartid. Det finns inget indraget vatten eller brunn men huset står nära vattnet. har någon koll på saltvattenrenare, installation och prisbild? Jag tänker mig dricksvatten och enklare duschanläggning sommartid, stugan är inte uppvärmd under vintern.
Tacksam för svar, Med vänlig hälsning, Anders
Du kan ju ta kontakt med dessa för en prisuppgift
http://www.affluxwater.com/produkter/lilla-ostersjopaketet
 
Ja! Dom är bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.