Är det någon som vet vad det är för krav på en pelletspanna i villaområde?
Är det godkänt att köpa en ren vedpanna som man kompletterar med pelletsbrännare??
Då kan man ju kanske köra med ved om man har slut på pellets.....
 
H
Ska du bara köra med ved när pelletsen tar slut blir det aldrig lönsamt Installation av ett modernt miljögodkänt vedsystem med acktank och laddpumpar är dubbelt så dyrt som ett modernt pelletssystem. Ska du köra ved men ha pellets som reserv ifall du åker bort någon dag kan det vara mening i det hela.
 
Jo, jag inser att det är dyrare med ett vedsystem kompletterat pellets, men är det godkänt i överhuvudtaget villaområde? Eller är det bara rena pelletskaminer/pannor som ej tar ved som är godkända?
 
Bästa sättet för dig att få veta det är att ringa bygglovshandläggare i din kommun. Det brukar kunna finnas olika bestämmelser i olika kommuner inom det mesta, vet man inte vilken kommun du bor i så blir det bara gissningar.

Sen tror jag för övrigt inte att förbud mot vedeldning är så vanligt förekommande som folk tror?
 
skippa pellets.- antingen eller. ren vedpanna med acktankar el pellets, de pengar du lägger på pellets i ett modernt vedsystem skulle ja hellre kosta på att uppgradera mitt system till större tank osv,..
 
pannan är bara en värmeupptagande yta med pelletseldning så alla pannor duger för pelletseldning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.