Hej
Jag hade en målare som kom och satte microlitremsor och spacklade, men är nu "on my own". När jag målade väggarna så släppte remsan lite i ena sidan på några ställen. Jag har nu skurit bort en cm där det hänt och spacklat igen, men jag tycker att det låter lite ihåligt när jag knackar på remsan. Jag tror målaren spacklade in remsorna, limmade inte med tapetklister.

Vad gör man?

1. Som jag gjort: alltså skär bort en bit och spacklar igen och skiter i att det låter ihåligt.
2. Drar bort hela remsan och gör om.
3. Ja, vad då?

Gipsskivorna är limmade med gipsbruk på en gammal tegelvägg, om det påverkar något.

Tacksam för svar

/Nimhed
 
Satte han verkligen microlitremsor i skarvarna? Har bara hört talas om pappremsor och glasfiberremsor i skarvarna.
 
Jag vet faktiskt inte om det är microlit, men det känns som det. Det är alltså inte det där rutnätet, utan som en pappremsa, men styvare än papp. Det är kanske papp jag menar. Den är vit.

Jag trodde att det var microlitremsor man använde.
 
Det är papp.
 
Så vad ska jag göra? Är det liksom med i dealen att man får räkna med ett litet ihåligt ljud när man knackar på remsan? Eller ska man inte märka någon skillnad?
 
Det råkade kanske bli luftbubblor bakom pappremsan. Så länge det inte syns gör det väl inget. Gipsskivor mot en tegelvägg kan väl inte röra sig så mycket heller så att det spricker i framtiden kanske inte så sannolikt.
 
Att spackla in pappremsan är helt rätt, men det ska ju knappast låta ihåligt då man knackar på skarven. Vad menar du med att remsan släppt på några ställen? Är den inte helt inspacklad?
 
När vi målade så blev det några släpp på några ställen. 1-2 dm där remsan tydligen har legat för grunt, jag vet inte. Och man skulle kunna sticka in en kniv under remsan om man velat.
 
nimhed skrev:
Så vad ska jag göra? Är det liksom med i dealen att man får räkna med ett litet ihåligt ljud när man knackar på remsan? Eller ska man inte märka någon skillnad?
På dom ställen där det låter ihåligt - skär bort och gör om!
 
Det är inte så att det inte är något gipsbruk bakom där det låter ihåligt?
 
JOW skrev:
Det är inte så att det inte är något gipsbruk bakom där det låter ihåligt?
Nej, men det kanske inte är få farligt som jag först tyckte. Jag skär bort och gör om endast där det behövs. Tack för alla svar.
 
Spacklet måste vara blött när man sätter dit pappremsa, dvs, fort som tusan dit med remsan och tryck fast den med spackeln i det blöta spacklet., tryck ut spacklet genom att dra med spackeln snett innefrån mitten på remsan och ut. Låt torka och sedan finspackla över den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.