Var kan jag köpa ett nytt skydd typ trådgaller till min kompressor som ska vara över remskivorna,kompressorn är en lite större med 3-fas motor

100027_5.jpg
 
Det spontana svaret är väl säljaren/tillverkaren..
Vad är det för märke på kompressorn?
Går det inte att få tag på, så kanske det går att tillverka ett genom att modifiera och bocka ex. ett armeringsnät (typ de som används i badrum vid flytspackling).
 
Beställ ett skydd i perforerad plåt hos första bästa plåtslagare. Fyrkant 9/9 i, jag tror det är 14mm delning, brukar bli snyggt. Och med så små hål kan man ligga ganska nära remmen utan att riskera att få in ett finger.
http://www.montano.se/product.html/perfoplat?category_id=307

Jag hittar just nu inte den skrift från Arbetsmiljöverket som beskriver hur långt de anser att det ska vara in till en rörlig del beroende på storleken på öppningar i skydd. Det har funnits en generell sådan för alla möjliga former av öppningar. Men jag hittar i alla fall en tabell för spaltformiga öppningar i föreskriften Användning av pressar och gradsaxar.
Tabell med avståndsspecifikationer för säkerhetsöppningar vid användning av pressar och gradsaxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här gäller förvisso yrkesmässig användning, men det kan vara en god vägledning även hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.