En arkitekt ska få tycka till men jag vill gärna höra vad ni tycker och kan tipsa om när vi nu ska bygga om vårt 60-talshus.

Vi ska bygga en tillbyggnad framåt där ca 0,86 m2 ligger på prickmark (en kil mot tegelgaveln på höger sida). Vi tänker oss ett pulpettak och här är jag fundersam kring konstruktionen iom att vi har ett gammalt hus.

Vi ska byta fasad med tilläggsisolering på siporexplank (idag) eftersom gavlarna sticker ut - och byta till stående smala plank i tjärvitriol eller likannde (drivvedsgrått tänker vi)

Vi ska byta tak till (tror vi) falsad plåt.

Vi ska byta fönster..

- Tankar och idéer kring val av tak och utforming av tillbyggnaden (ca 25-27 m2 - matplats + hall)?
- Tankar och idéer kring val av tak och takkontruktionen?

OBS, tillbyggnaden är inte skalenligt - jag hittar inte höjden upp till nock på bef hus, ska mäta i helgen så att det går att räkna ut ca 5,7 graders taklutning och hur det kommer att se ut. Taken idag har en 27 graders lutning.

Tack!
 
  • Arkitektritning av ett 60-talshus med tilltänkt tillbyggnad och markerad prickmark på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk illustration av 60-talshus med planerad tillbyggnad, fasad mot norr, och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av takstol för pulpettak med angivna mått, dimensioner och vindlasttabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar på ett 60-talshus med tilltänkt tillbyggnad och olika fasadvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett enplans 60-talshus med pulpettak och tillbyggnad, fasad i grått och svart skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av olika vinklar på ett 60-talshus med svart fasad och tegeldetaljer inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Överväldigade respons - ingen som ser det här och har byggt till som vi tänker på långsida med pulpettak på enplanshus?
 
Jag tyckte det inte alls såg bra ut men kände inte att ni hade nytta av den synpunkten. Kanske andra tänkte liknande? Min åsikt är det är bäst att ni kontaktar en arkitekt då ni tänker er omfattande och kostsamma ändringar och inte bör binda er alltför mycket till era egna idéer redan nu.
 
  • Gilla
Grisbacka och 3 till
  • Laddar…
Mycket bra med en åsikt men alltid mer intressant att höra vad som inte är bra/vad som kan göras annorlunda? Har inte hindrat andra trådar att lägga fram risiga förslag - såklart vill jag höra alla åsikter. Vad vore bättre enligt dig? Och givetvis ska en arkitekt lägga sin hand på. Ps. Sen ska ju tilläggas att min skiss är precis det, lutningar/mått etc stämmer inte med verkligheten.
 
Jag kan ju bara titta på det du lagt upp, men bilderna tycker jag visar en för stor utbyggnad som ”tar över” resten av huset och blir som en stor låda på entréfasaden. Fel proportioner som jag ser det, och fönsterna ser inte heller ut att fungera med resten av huset.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tack för utvecklat svar!
 
Jag är en till som tyckte som tyckte att ritningarna inte såg bra ut men hade svårt att peka på vad som kunde förbättras. Efter att läst synpunkterna ovan tänker jag också att det är proportionerna som blir fel. Tillbyggnaden ser gigantisk ut i och med att den går ut långt ifrån ursprunget och dessutom har ett helt annat tak som gör att den upplevs mkt högre än ursprungshuset. Detta samtidigt som ursprunget ser väldigt oförändrat ut, bara lite bytt panel etc. För att matcha ihop delarna skulle ni behöva göra ett taklyft och förändra det gamla huset mkt mer tänker jag. Den här typen av tillbyggnad behöver man arkitekthjälp till eftersom balansen är så viktig om det inte ska se tokigt ut tänker jag. Lycka till!
 
  • Gilla
AnBjaBoo
  • Laddar…
Tack för synpunkt! Jag behöver knappast säga att vi inte funnit många exempel på utbyggnad av enplanshus via långsida..vilket i vårt fall är enda sättet för den funktion (matplats + hall) vi önskar
 
Testa att lägga upp en planlösning på gamla huset och se om någon får en bra idé?
 
  • Gilla
AnBjaBoo
  • Laddar…
Här är diverse bilder. Garaget är inte ett garage (ändrat på 80-talet) och i vinkeln på baksidan finns sedan 80-taket ett tak (som vi tänker bygga in/glasa in). Väggen mellan kök och vardagsrum är öppnad.

Vi ser det inte som ett alternativ att flytta köket. Delvis pga kostnaden, vi vill heller inte ha tex vardagsrum mot gatan, vi har superfina vävspända tak i sovrum + vardagsrum från 60-talet, vattenburen golvvärme i hela huset med mera.

Utbyggnaden som vi tänker den idag "sticker ut" ca 3,6 m från fasaden vilket är ungefär 2 meter utanför "garage"-huset om det hjälper att få till proportionerna. Tanken är att öppna upp där fönstret vid matplatsen är och där komma ut i det nya matrummet. Ger insynsskydd att behålla vägg till köket och det närmaste en efterlängtad punschveranda jag kan komma tänker jag. Hallväggen är i dagsläget tänkt att gå nästan hela vägen fram till badrumsfönstret vilket blir ca 7,3 m i total bredd för utbyggnaden.
Ritning av hemplanlösning med identifierade rum som sovrum, vardagsrum, kök och före detta garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av ett hus med olika fasader och en situationsplan som visar tomtens layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vi ska ta in arkitekt men jag uppskattar alla tankar och idéer här - både tycke och smak och konkreta erfarenheter.
 
Min spontana åsikt är att det borde bli bäst med en utbyggnad i vinkel med sadeltak med samma lutning som befintligt tak. Det blir ju inte det höga innertaket ni hade tänkt er, men ansluter bättre till huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mmm vi har klurat och klurat på taket - först trodde vi att vi inte skulle kunna bygga allt i ett svep pga byggregler men eftersom huset visade sig vara mindre än alla trodde ska det gå (i två steg - matplats och hall för sig - hade sadeltak inte ens gått). Jag är inget fan av sadeltak generellt och som du skriver hade det varit fantastiskt i att i ett hus med 2,4 i takhöjd kunna få högre i tak.

Men givetvis måste vi göra det som blir bäst totalt sett.

Tack för synpynkt!
 
Kom även att tänka på ett hus i närområdet som har tak med två vinklar från ungefär samma tidsperiod som ni. Ser balanserad ut där men ger mkt mindre yta.
Ett gult tegelhus med komplicerat tak med två olika lutningar och en röd tegelstensskorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AnBjaBoo
  • Laddar…
Tack! Ska rita in hur vi tänkt - men ytan a 3,6 *7, 26 m ska bestå av matplats + hall - matplats a ca 4,8 m x 3,6 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.