Hej,

Inom kort ska ett företag utföra en relining (strumpmetoden) i min fastighet (ett fritidshus byggt 1954 á 75 kvm). Företaget som ska utföra reliningen kommer att gå ner 3 brunnar och det handlar om ca 35-40 meter rör med ca. 4 rörkrökar.

I avtalet med firman har jag inskrivet att arbetet ska besiktigas av oberoende besiktningsman innan betalning sker.

Mina frågor:

1. Är det rimligt att ett konsultföretag (oberoende besiktningsman) tar 8 000 kr (exkl. moms) för att besiktiga reliningen via filmer som reliningföretaget lämnar och ett platsbesök för att inspektera brunnar?

2. Jag har haft svårt att hitta någon besiktningsman av relining i Göteborgsområdet. Är det någon som kan ge förslag på besiktningsfirmor av relining i Göteborgsområdet?

Tacksam för svar!

mvh,
Inger
 
Varför ens relina i ett så litet hus? Är det förenat med stort besvär att byta ut stammar?
 
S Stefan1972 skrev:
Varför ens relina i ett så litet hus? Är det förenat med stort besvär att byta ut stammar?
Hej,

Tack för din respons, ja, rören ligger nergrävda och ingjutna i väggar och golv så det skulle (som jag ser det, är bara amatör) innebära ett för stort ingrepp på min fastighet.

Mvh,
Inger
 
BirgitS
1. Det låter väl rätt rimligt med 1 dag för filmgranskning, resor, brunnsbesiktning och protokollskrivande.

2. Har du kollat om andra företag som håller på med relining är intresserade?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror det är svårt att få det till ett lägre pris med tanke på vad besiktningsmän fakturera och deras låga produktivitet. Och du betalar säkert också för den juridiska risken som du innebär för besiktningsmannen. Om du t ex skulle bråka om att besiktningen inte är korrekt när problem senare visar sig så går besiktningsmannen storligen back på uppdraget, dagar av emailande, telefonerande och samtal med försäkringsbolag och juridiska ombud.

Men varför ens ta in en besiktningsman i detta fall? Konsumenttjänstlagen är ju superstark så vad ska ett andra företag alls involveras för? Uppträder fel senare så får man reklamera till företaget och de är ansvariga i hela tio år för utförandet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag betalade precis 3500kr (minium "startkostnad") för att få lite avlopp o dränering filmat. De filmer tillsammans med filmföretagets åsikter bör ju räcka (man kan ju vara med på plats när de filma o fråga vad de tycker om det de ser). Speciellt tillsammans med rättigheter enligt konsumenttjänstlagen som nämnts ovan.
 
Hej,
Tack för din återkoppling!

Jag har inte kollat med andra företag som relinar om de också utför en oberoende besiktning på annan företags relining. Däemot har jag tagit in offerter från flera företag för utförandet av själva reliningen.

Har haft tanken på att höra med annat reliningsföretag gällande besiktning men känns lite konstigt att en konkurrent eller möjlig samarbetspartner skulle utföra en oberoende besiktning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det är svårt att få det till ett lägre pris med tanke på vad besiktningsmän fakturera och deras låga produktivitet. Och du betalar säkert också för den juridiska risken som du innebär för besiktningsmannen. Om du t ex skulle bråka om att besiktningen inte är korrekt när problem senare visar sig så går besiktningsmannen storligen back på uppdraget, dagar av emailande, telefonerande och samtal med försäkringsbolag och juridiska ombud.

Men varför ens ta in en besiktningsman i detta fall? Konsumenttjänstlagen är ju superstark så vad ska ett andra företag alls involveras för? Uppträder fel senare så får man reklamera till företaget och de är ansvariga i hela tio år för utförandet.
Tack för din återkoppling! Varför jag är noga med besiktningsman innan betalning på 125 000 kr för reliningen är att jag vid annat utfört arbete gick helt "på pumpen" gällande ett annat utfört arbete. Jag litade fullt ut på hantverkaren men det hela slutade med katastrof trots kontroller innan och reklamation till ARN etc. (där allt föll till min fördel men företaget struntade helt i allt)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I Iloper skrev:
Jag betalade precis 3500kr (minium "startkostnad") för att få lite avlopp o dränering filmat. De filmer tillsammans med filmföretagets åsikter bör ju räcka (man kan ju vara med på plats när de filma o fråga vad de tycker om det de ser). Speciellt tillsammans med rättigheter enligt konsumenttjänstlagen som nämnts ovan.
Tack för återkoppling och tipsen du ger.
 
Claes Sörmland
H Härsand skrev:
Tack för din återkoppling! Varför jag är noga med besiktningsman innan betalning på 125 000 kr för reliningen är att jag vid annat utfört arbete gick helt "på pumpen" gällande ett annat utfört arbete. Jag litade fullt ut på hantverkaren men det hela slutade med katastrof trots kontroller innan och reklamation till ARN etc. (där allt föll till min fördel men företaget struntade helt i allt)
Ok du har bränt dig tidigare.

Jag tänker att det enda en besiktningsman kan se är att det inte finns skador/utbuktningar på reliningens yta inne i ledningarna samt hur den är avslutad vid brunnar och toalett. Besiktningsmannen har ju ingen röntgensyn. Känns som rätt begränsat värde i förhållande till kostnaden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok du har bränt dig tidigare.

Jag tänker att det enda en besiktningsman kan se är att det inte finns skador/utbuktningar på reliningens yta inne i ledningarna samt hur den är avslutad vid brunnar och toalett. Besiktningsmannen har ju ingen röntgensyn. Känns som rätt begränsat värde i förhållande till kostnaden.
Tack för din input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.