Hej!

Har en slänt/kulle på tomten som jag skulle vilja "gräva in" ett relaxrum i. Vad jag känner mig väldigt osäker på är hur man gör med taket då det kommer att vara en massa fyll, jord och gräs ovanpå och inte något våningsplan som för en "normal" källare.

Det är väl knappast så enkelt som att gjuta en platta, mura upp tre väggar (fjärde väggen blir mest skjutdörrar) och därefter gjuta ett tak samt återfylla så man bara ser skjutdörrarna i kullen?

Måste man ha massa tätskikt etc (jfr med konstruktion av sk. platta tak)?

Finns det alternativ till att gjuta taket?

Har letat en del på nätet nu men hittar inget bra om detta. Funderar även på att göra en jordkällare brevid relaxrummet. Kanske kan man nyttja en av väggarna till relaxrummet för detta.

Någon som har erfarenhet och lite förslag på lösning (om det är praktiskt genomförbart...)?
 
Du bör nog ha någon form av tätskikt för betong släpper igenom vatten.

jag hade nog försökt med aluminiumtak som jag hade tätat med silikon el. dyl.

spelar ju ingen roll hur det ser ut bara det blir tätt.

eller helt enkelt plasta ovanpå taket när det är klart, kanske med lite fall.
 
Intressant bygge. Det går säkert att guta betong om du bygger stadig form och allt men jag skulle nog leta efter Y-tong element eller nåt. Fördelen är att de isolerar mycket bättre och är lättare. Sen skulle jag verkligen se till att täta men kanske inte direkt mot betongen. Jag skulle nog använda isodränskivor ovanpå betongtaket och utanpå väggsidorna. Väggsidorna måste nämligen också skyddas mot väta men det är mkt bra om de andas, och isodrän är ypperligt. Just ovanpå taket skulle jag köra med två lager isodrän med dubbla lager åldersbeständig plastfolie emellan. Alternativt lägger man någon form av enkelt plast/plåttak mellan isodränskivorna. Risken med det är att plåten kanske rostar sönder långt innan plastfolien skulle. Skulle också se till att taket har en liten lutning så att vattnet rinner bort från huvudbyggnaden och ut utanför isodränskivorna på väggen. Skulle det komma igenom en droppe vatten så är det inget problem, det torkar.
Då får du ett juste isolerat relaxrum vars väggar ANDAS. Jag antar att du tänkt kakla eller så och då är det trevligt om det inte kostar sjuhelsike att värma upp för betong leder bäst näst efter stål. Dessutom innebär betongkonstruktionen med diffusionsöppen utsida att du kan använda tätskikt i relaxrummet men måste inte såvida det inte finns risk för att vattnet i ditt relaxrum vandrar in till andra utrymmen i huvudbyggnaden via golv eller vägg. Vattnet torkar från betongen både inåt och utåt, super.
se www.isodran.se för monteringsanvisningar och prata med dem om just din konstruktion.

(Har just dränerat och isolerat sutterängvåning med isodrän och är mkt nöjd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.