Hej!

håller på att bygga en relax i mitt garage, förutsättningarna ser ut som sådan:
Befintlig betongplatta där det kommer att bilas ut för att få ner två brunnar, sen ska det flytspacklas in vattenburen golvvärme. Ytan är 24 kvadrat. Väggarna är uppreglade, OSB och Gips på väggar och gips i tak. Väggarna och tak kommer att målas med grund och täckfärg (Jotuns våtrumsfärger)

i relaxen kommer det ett Spabad för 4-5 personer samt en duschkabin. Blir alltså en brunn
till vardera, till spabadet blir det mest som säkerhet.

Hur ser det ut med krav på tätskikt? kommer alltså inte stå vatten nånstans utan blir ju endast det som
kan stänka.

Blir fristående ventilation plus avfuktare där.

nån som har nån synpunkt vad som gäller på tätskikt får gärna skriva en rad.
 
Det minsta jag skulle köra är tätskikt på golvet och upp 10cm på väggarna. Men osäker om en duschkabin går som fullt våtrum.
 
Det va min första tanke, tätskikt på golvet med uppvik mot väggen, duschkabinen är ju tät och skulle det bli nåt läckage så blir ju vattnet på golvet. Då borde det räcka med tätskikt på golven och våtrumsfärg på väggar och tak tycker jag
 
Nån som vet vad som gäller när det kommer till tätskikt?
duger våtrumsfärg på väggarna om jag har en duschkabin och ett spabad? eller måste
det vara "riktigt" tätskikt på vägg när man har duschkabin?

om jag tänker mig att det bara blir ett spabad, vad gäller då ang tätskikt? då finns det ju ingen indraget vatten i rummet utan en "badtunna" fylld med vatten, då måste det ju räcka gott och väl med enbart tätskikt på golvet och klinkers. med uppvik på vägg. och målade väggar med våtrumsfärg?

Svårt att läsa sig till vad reglerna säger, men i min värld så känns det ju som att det skulle räcka med tätskikt och klinkers på golv och målad gips med våtrumsfärg på väggar även om jag ställer in duschkabin eller vad tror ni?

tacksam för inputs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.