Hej!

Nu är det snart för nästa projekt, att bygga en altan på berg fram till bergssluttning.
Tänker på den här delen ha en badtunna som jag först lägger makadam för och alltså har något nedsänkt i altanen.
Men nu funderar jag på hur jag ska fästa allt.
Tänker mig en borrhammare som jag borrar hål i berget med och sedan sätter fast stolphållare med spännvidden rund 2 till 2.30 meter. Sedan gör jag flera rader likadant med 60cc mellan varje rad och lägger sedan trallen på.
Kan inte säga exakta mått men skulle gissa på 4 meter gånger 10 meter, något däromkring iallafall.

1. Borrar hål i berget, sänker ner stolphållare på rätt djup. Justerar detta genom att fylla med borrat stengrus om det blir för djupt.

2. När jag fått allt i våg så sätter jag reglar på plats och smackar sedan på trallen men frågan är om jag behöver använda någon form av betong/kemankare för att få stolphållarna att sitta kvar? Tyngden av altanen kommer väl ändå hålla allt på plats tänker jag.

Finns det något bättre sätt eller är det något jag glömt? Kom gärna mer förslag och idéer.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde skriva det men vill ha altanen så låg som möjligt. Främst för att slippa bygglov så under 1.2m är ett måste. Dock så vill jag gärna ha tips på tjocklek på regelverket, men man borde väl klara sig med 45x145?
 
En klick rinnig cement i hålen innan du bankar ner dem kommer göra susen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.