Vi har ett rum "över" i nya huset. Jag funderar på att göra det till ett mysigt relax- och läsrum. Har ni några idéer om hur man kan få den där avkopplande känslan i rummet? Möblering, färger, attiraljer....

Rummet har gröna tapeter, är rätt så fyrkantigt och har ett fönster.
 
Stor tjock matta, belysning på väggarna (kanske på böckerna i bokhyllorna?) och en läslampa på golvet.

Vi har ännu inga möbler i vardagsrummet, bara en enorm ryamatta(!) och bokhyllor och stereon förstås-husets mysigaste rum! Där spelar vi spel och tar kattsträck efter maten ;)

/Ulle
 
Vi har en vinkel av vardagsrummet avsatt för bibliotek (runt 10 m2). Vi tog limträ i björk, vaxade med bivax och byggde egna bokhyllor på alla väggar som fanns, ända upp till taket. Mysfåtölj, golvlampa, bord, tjock matta. Det tråkiga är bara att hyllmetrarna inte räckte (runt 90 hyllmeter) för våra böcker (jag lovar, de ynglar av sig på natten!), så det finns planer på samma typ av hyllor i delar av vardagsrummet också...

/ama
 
Ett rätt enkelt sätt att skapa en mysig stämning är att hänga upp tyg på väggarna. Antingen som ett tjockt draperi över en hel vägg eller kanske vanliga gardinpaneler.
 
Anna_Panna skrev:
Vi har ett rum "över" i nya huset. Jag funderar på att göra det till ett mysigt relax- och läsrum. Har ni några idéer om hur man kan få den där avkopplande känslan i rummet? Möblering, färger, attiraljer....

Rummet har gröna tapeter, är rätt så fyrkantigt och har ett fönster.
Vad har du för budget, tänker du köpa helt nya möbler, kan du tänka dig att tapetsera/måla om??

Om inte, vad har du isf. för befintliga möbler att utgå ifrån??

//Christina.
 
Tack för alla tips!

Till Christina: Vi har inte bestämt någon budget ännu.

Eftersom vi flyttat från lägenhet till hus, så tror jag inte att vi kommer att ha några befintliga möbler att ta av, utan vi funderar på att köpa något nytt.

Tapeterna är idag gröna i en rätt så ljus nyans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.