Hej!

Jag måste ha lite hjälp med mitt tänkande avseende relativ fuktighet i grunden. 20 grader varmt ute gör att 1m3 luft kan innehålla 17,3 gr H2O vid 100% mättnad och vid RF 60% innehåller den då 10,4 gr H2O.
Min krypgrund har en temp. på 14 grader och en RF på 85% vilket måste innebära att alla kubikmetrar luft i grunden har ett vatteninnehåll på 10,3 gr H2O (100% = 12,1 gr) Vilket i stort sett är samma mängd vatten i 1 m3 luft på in och utsida av grunden.
Om jag då vill att grunden skall torka ur via självdrag så måste väl då vattenmängden i rådande temperaturer i 1 m3 luft alltid vara lägre ute än inne i grunden för att det skall bli torrare luft i grunden. Så om jag alltid får ett lägre vatteninnehåll i uteluften när jag räknar som ovan och jämför ute och inne så skulle jag få en torrare grund trots att tempen på luften sjunker med 6 grader och RF ökar? Tänker jag rätt här?
MVH. Niclas
 
Wow, vilken fråga! Får läsa den flera gånger för att få ett hum😉 Grundprincipen är ju att om det är kallare ute än inne så sjunger RF´n i grunden samt att luften strävar efter att utjämnas. Hur ska du få in luften i grunden? Svårt att få till ett självdrag om du bara har några få små ventiler. Årsmedel ute tror jag är 85% dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.