Hej!

Här kommer en kanske lite svårförståelig fråga men jag ska ge det ett försök.

Jag har ett utrymme, ungefär 3 m2 som jag vill värma med el från en solpanel jag har.

Tanken är att elen ska gå till värmedynor och fläktar. Metoden är inte relevant så nu till frågan.

Ponera att solpanelen ger 100w på sommaren och 50w på vintern.

Om jag har värmedynor för 100w kommer dessa bara att få halv effekt på vintern.

Ponera att jag har 10 dynor á 10w. Hur kan jag då få solpanelen att på morgonen, när solen går upp, börja ge den första panelen ström tills den får 10w, sen gå vidare och börja med nästa tills den också har 10 osv tills alla som kan har full effekt.

Jag har någon idé om att styra en serier reläer med en raspberry. Programmeringen är inte problemet utan det är mer valet av hårdvara där jag inte kan så mycket.

Vilken metod kan man använda för att få till det här?

En voltmeter och amperemeter med analog ingång till raspberry från solpanelen för att veta hur mycket panelen ger är en tanke.

Frågan är hur man ska göra för att istället för att få ut lite ljummen värme ur 10 dynor istället få ut Max ut till exempel tre.

Tack på förhand
Martin
 
Tänk till en gång till...
 
D Dilato skrev:
Tänk till en gång till...
Jag är inte så teknisk och om jag inte har otur när jag tänker så får du ändå ut samma effekt oavsett. Alltså bör det ge samma värme i grader.

Frågan borde vara om det ens räcker till att värma utrymmet vintertid?
Hur är utrymmet isolerat ?
 
  • Gilla
martin12345 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tänk till en gång till...
Häftigt svar, tack! 👍🏻
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är inte så teknisk och om jag inte har otur när jag tänker så får du ändå ut samma effekt oavsett. Alltså bör det ge samma värme i grader.

Frågan borde vara om det ens räcker till att värma utrymmet vintertid?
Hur är utrymmet isolerat ?
Jo jag får ut samma effekt ur värmekuddarna, men om jag får en kudde att till exempel bli 100 grader istället för att alla blir 10 så får jag en högre, lokal temperatur där den kudden sitter. Då blir den direkt omgivande miljön och sakerna i den miljön varmare än att allt blir 10 grader varmt. Det kanske jag skulle ha förtydligat, men det är något som jag ser som bra, sorry för den bommen.

Som sagt, alla siffror i exemplet är bara ett exempel.
 
Varför vill du ha mycket varmare på en punkt i ett rum på 3 kvadrat?
Som sagt var spelar det ingen roll för temperaturen i rummet om du värmer med en värmekälla på 100 W eller tio stycken på 10 W.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kommer att vara saker rummet som ska torka och rummet kommer att bestå av fler zoner.

Det känns som vi hamnar lite OT, är det någon som vet hur man kan styra så att man kan slå igång värmekällor allt eftersom man får mer kräm från panelerna?

Är det ett gäng reläer som är det vettiga och styra dessa från informationen kring hur mycket panelen producerar?
 
Nej, du får inte lika mycket värme oavsett.
Om man har fler inkopplade än planelen kan leverera effekt till halkar man iväg långt ifrån optimal spänning och ström. En raspberry känns dock overkill. En Arduino räcker långt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du kan förstås använda reläer. Det går att använda effekttransistorer också. Det är ju inte några höga effekter du pratar om. Eftersom effekten är begränsad och uppgiften är enkel skulle jag kanske hellre välja något enklare än en raspberry pi. Det finns mikrokontrollers so drar en bråkdel av den ström som en raspberry pi behöver. Kanske räcker det med att mäta spänningen. När den går över ett visst värde startar du en dyna till.
 
  • Gilla
martin12345 och 2 till
  • Laddar…
Använd N-channel mosfet i stället för reläer.
IRLZ44N använder jag till allt sånt.

Du mäter total strömförbrukning med nåt sånt här:
https://www.conrad.se/sv/p/stromsensor-me067-1616236.html

och sen spänningen med en enkel resistor-delare.

Då vet du förbrukad effekt och styr antalet värmare när effekten är över/under nuvarade antal inkopplade element.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin12345 och 1 till
  • Laddar…
Det TS ska bygga är en enkel form av MPPT. Enklaste fallet är att enbart mäta spänningen. Men naturligtvis kan man optimera mer om man mäter även ström och bygger en riktig MPPT. Är man riktigt avancerad har man analog styrning på ett element.
 
  • Gilla
martin12345 och 2 till
  • Laddar…
Om vi tänker oss att alla värmedynor har samma effekt och en konstant resistans så kan man enkelt räkna ut strömmen genom att mäta spänningen och veta resistansen och antalet inkopplade dynor. Jag tycker att man redan här har en ganska komplicerad lösning av en trivial uppgift. Det är givetvis inget problem för ett hobbyprojekt. Men det kan vara bra att veta när man ger sig in på det.
 
  • Gilla
martin12345 och 1 till
  • Laddar…
Ska solcellerna gå direkt till dynorna via styrningen, eller ska solcellerna gå via en vanlig inverter och dynorna matas med 220 volt?
 
Magisk vilka svar!
Tack så väldigt mycket!!

När jag skrev orginalinlägget måste jag ha varit sjukt trött.

En sak till som jag har glömt är att jag tänkte använda Codesys på Raspberryn för att styra.
Den kommer att få en konstant matning.
Det här projektet är mer för att testa en teori/hypotes, lite som en prototyp, än vad det är ett färdigt koncept så jag förstår om man inte riktigt fattar varför vissa får el från nät medans vissa måste vänta på solen.

Så om någon har tips på ok lösningar som man kan få in i en raspberry, jag tror det behövs ett bibliotek/driver för att det ska funka, tas dom emot varmt.

Ännu än gång, tack för alla bra svar!
 
P Plutus skrev:
Ska solcellerna gå direkt till dynorna via styrningen, eller ska solcellerna gå via en vanlig inverter och dynorna matas med 220 volt?
Dom kommer att matas direkt från cellerna. 👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.