Såg tidigare att någon funderade på någon form av relä till sin fliseldningsanläggning.

Reläet skulle styra flisskruven till brännaren om den stannade på grund av fastnande flis.
Skruven skulle då gå åt andra hållet någon sekund för att åter gå åt rätt håll. Detta skulle upprepas några gånger innan motorskyddet eventuellt helt stoppade verksamheten.

Var kan man hitta ett sådant relä?
Som det är nu så stannar anläggningen varannan dag och gissa om kä....... blir sur när det är kallt i huset. Det är det värsta, plus att meka en stund.
 
_ap_
varför stannar anläggningen?

Vad beror det på?

Stannar den varannan dag tror jag tyvärr inte det hjälper att skruven backar, det verkliga problemet måste ligga i utformningen av skruven.

I en "modern" anläggning som har möjlighet att backa kanske det i verkligheten sker varannat år, max.

Men vill du nu pröva att koppla in en sån styrning finns det säkert någon el kunnig som kan hjälpa dig, risken blir dock att den bara kör fast ännu värre.
 
Jag tycker det är skumt. Flisen är inte så pass ojämn att det skulle vara bekymret.
Men resultatet är att skruven kilar fast.
Kanske det är en för klen drivarmotor.
Det gäller en Iwabo X50. Är det fler med samma bekymmer i den?
 
_ap_
hur ser kanalen ut som skruven går i?

Är det ett rör eller ett U?

Motor är garanterat inte för klen, i en panna med bra utformning av bränsle kanalen är drivmotorn på 350W.

Är någon del av skruven ombyggd eller på något sätt ändrad?
Hur lång är skruven?
 
Jag har varit ut för det där på min X50, och jag antar att du pratar om slusskruven nu. När anläggningen var ny så tuggade den av ett kvastskaft utan problem, men med åren så blev den svagare och svagare.
Anledningen är/var att växeln till slusskruven håller på att skära.
Finfraktionen (barkmjöl) i flisen tar sig in genom packboxen och kommer bakvägen in i växeln. Där förvandlar den smörjfettet till en sorts trög pasta med resultatet att smörjningen upphör och haveriet kommer närmare för var dag.
Jag fick beställa en ny växel med motor från Ståls Plåt i Kilafors.
Växeln har en annan utformning nu så finfraktionen ramlar ut genom ett hål ner på golvet, ingen optimal lösning enligt mig.
 
Ja, det är slussskruven jag talar om. Den är en dryg meter lång och U-formad.
Drivs av en motor på 0.25 kW och en snäckväxel.

Det här med finfraktionen känner jag igen, men om det bara går ut på golvet eller också in i snäckväxeln vet jag inte.

Talade precis med Ståls Plåt och de tyckte att 0.25 kW skruv var för klen.
beställde en ny på 0.55 kw. Får se om det hjälper!
 
Hur går det?
Har du fått nån växel?
 
Nej, den har inte kommit än. Jag kan rapportera hur det går.
 
Mina föräldrar har samma problem med samma flisutrustning, fast pappa har ett äldre matarbord inkopplat som ska bytas ut till ett stort, där man kan tippa av flisen direkt med traktor och skopa, i sinom tid.
Men i deras situation så beror det på flisen. Det är en gammal flistugg som de använder och den släpper igenom vissa större bitar och de brukar ha en tendens att fastna i skruven. De är tvungna att ta bort de bitarna när de fyller på med flis, men vissa följer med ändå.

//Patrik
 
Jag tyckte det blev avsevärt bättre när jag bytte ut slusskruven till en med samma dim. som övriga skruvar. Flis som skruvats fram till slusskruven fastnade där eftersom den var av mindre dim. Lite dåligt av Iwabo att inte ha samma dim. Nu ska jag bara byta drivningen till slusskruven till en något starkare då den är för klen för den nya skruven.

Vad är det för hugg?
Det går att posta skären så att det blir mindre genomsläpp av större bitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.