Har lite planer på att dra vent till badrummet som i dag endast ventileras med pax fläkt vid dusch men det är svårt att få dit rör på ett bra sätt skulle det funka med ett 80 mm rektangulärt rör sista 2 metrarna eller kommer det bromsa flödet mycket resterande rördragning kommer att bli med 100 rund spiro. Huset i övrigt ventileras via frånluft återvinning till brine sen några månader tidigare var det endast självdrag. Man kan ju i nödfall ha kvar paxfläkten vid dusch och få grund vent genom den nya kanalen men vill helt slippa paxen.
 
Du tappar ca: *18-19% i area mot den rektangulära delen.
Men du får knappt något mätbart tryckfall på de låga trycken.
Det som händer är att luftmassan kommer öka lite i hastighet* över den rektagulära delen, eller minska i hastighet över spiroröret, beroende på var gränssnittet på frånluften sitter
 
Redigerat:
Så då skulle det kunna funka med ett 80 mm rektangulär kanal har inte rivit golvet än. Tanken är att riva underifrån och montera kanalen mellan golv och tak i rummet bredvid badrummet gå genom väggen strax under taket in till badrummet. Under badrummet ligger ett garage/förråd så där är det inga problem att riva och dra rör lite hur som helst. Om det finns möjlighet med ett grövre rör tex 90-100 mm gör det nån större skillnad ?
 
Det gör ingen större skillnad, du får genom volymflödet i alla fall.
Med 90x100 får du en större area än 100-röret, 10-15% ca
 
Ett tips är att ta reda på hur mycket luft du ska ha först, sedan en lämplig storlek på kanal.

Hur stort är badrummet? Har det vädringsfönster ?

mvh
 
Badrummet är på ca 4.5 m2 har fönster men det öppnas aldrig. Eftersom jag har begränsat med utrymme får jag finna mig i att det kanske inte blir optimalt hade plats funnits hade jag dragit 100 mm spiro hela vägen.
 
Ett tips om du är ljudkänslig är att sätta 125 don. Minskar susljudet betydligt jämfört med mindre don.
 
Blir svårt att få dit ett 125 don på 80*80 kanal. Vet inte om det behövs don det lär inte behövas strypa flödet men nån typ av galler behövs så det ser bra ut men vet inte vad som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.