Vi har rivit vårt kök, och där köksfläkten tidigare satt går det ut ett rektangulär rör, 200x100 ungefär, i vad jag tycker ser ut som gjutjärn. Huset har i övrigt självdrag.

20141003_084545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag översätter måttet får jag det till ungefär motsvarande ett 160-rör.

Ska sätta en ny fläkt i ett nytt fläktskåp en bit bort om några dagar - hur går man vidare?
Kan jag göra det själv?
Vad är det där lilla röret - någon styrning till något spjäll eller så?
 
Röret du ser är utav eternit/aspets det finns anslutningar till runda rör eller så får en plåtslagare /ventilations person göra en övergång som passar din nya slang
 
Redigerat:
Jaså, det var asbest ändå. Tyckte det såg lite rostigt ut, men det måste vara gammalt fett...

Var köper man såna anslutningar?

Och vad skulle man gissa att det lilla röret är till?
 
Ring till en firma som sysslar med ventilation så kommer dom att lösa ditt problem. Lilla röret ser ut som att ha varit el i.
 
Jag köpte en väggstos som jag klippte/nitade och vek över med tätningsmassa emellan. Ser ut att ha hållt tätt de 3 år den suttit. Rev faktist ut den sista biten eternitkanal igår så nu har jag äntligen spiro hela vägen.

449_medium.jpg
 
Krilleman
n1zz3 skrev:
Ring till en firma som sysslar med ventilation så kommer dom att lösa ditt problem. Lilla röret ser ut som att ha varit el i.
Jag blir lika imponerad varje gång jag ser detta rådet i forumet.

Men med detta upplägget hade det ju inte funnits något forum. Kanska byggahus kan lägga upp ett autosvar som säger: är du osäker på ditt problem, kontakta en yrkesgrupp som jobbar med ditt specifika problem, så löser nog dom detta!

???????????

:confused:
 
krilleman_215 skrev:
Jag blir lika imponerad varje gång jag ser detta rådet i forumet.

Men med detta upplägget hade det ju inte funnits något forum. Kanska byggahus kan lägga upp ett autosvar som säger: är du osäker på ditt problem, kontakta en yrkesgrupp som jobbar med ditt specifika problem, så löser nog dom detta!

???????????

:confused:
Det kanske beror på hur frågeställningen ställs. 1. Han vet inte om det är asbets som inte är att leka med eller dess partiklar. 2 Han vet inte var lilla röret är. Vad var det anslutet innan han rev? 3 Kan han själv drar kanaler där nya fläkten ska sitta?
När han nu renoverar och det är självdrag så bör han minst fundera på mekaniskt frånluft som kanske kan anslutas till redan befinliga frånluftskanaler eller bygga in sådana. Att då rekommendera ett proffs ser jag inte som ett dåligt svar.. Han får ändå inte själv dra elen till nya fläkten.
 
Okej, jag börjar från slutet.
1. Jag vet mycket väl vad asbest är och hur det ser ut. Jag tog ett kort i all hast på väg till jobbet; fettfläckarna såg ut som rost live, och la inte mer tanke vid det. Med tanke på all skumma grejer vi hittar i huset hade jag inte blivit speciellt förvånad om det var något annat.
2. Jag hade en rivningsfirma som rev ut det (pga ytterligare asbest och betongsågning). Eftersom jag inte var med har jag ingen aning vad det lilla röret var till. Naturligtvis ser det ut som att det har varit anslutet till något elektriskt...


Väggstos tänkte jag själv och fick också som förslag på annat ställe, men eftersom det är 200 x100 så blir det liksom strypt hur jag än gör. Jag köpte en 160-slang men det var uppenbart direkt att jag inte skulle kunna klämma ihop den (tänkte area istället för omkrets).

Nu har jag en snickare ändå som skulle höra sig för med sin ventilationskille.
 
Hej,
En liten gammal tråd, jag vet, men eftersom jag precis upptäckt en nästan identisk installation i vårt hus när jag började kolla upp vår imkanal så skulle jag gärna vilja veta hur du löste det i slutänden?
Hittade du någon lämplig övergång?
Lät du eterniten sitta?

I vårt fall visade sig det runda flexröret från fläkten bara vara uppstucket en bit in i kanalen utan någon tätning runt, så när man kör fläkten kommer lika mycket av luften tillbaka ner som drar ut. Intressant lösning av de som fixat köket senast kan man tycka, men jag tänkte fixa till det nu.
 
Lizzardo
J jonne72 skrev:
Hej,
En liten gammal tråd, jag vet, men eftersom jag precis upptäckt en nästan identisk installation i vårt hus när jag började kolla upp vår imkanal så skulle jag gärna vilja veta hur du löste det i slutänden?
Hittade du någon lämplig övergång?
Lät du eterniten sitta?

I vårt fall visade sig det runda flexröret från fläkten bara vara uppstucket en bit in i kanalen utan någon tätning runt, så när man kör fläkten kommer lika mycket av luften tillbaka ner som drar ut. Intressant lösning av de som fixat köket senast kan man tycka, men jag tänkte fixa till det nu.
Om du ska ha kvar eternitkanalen:
Leta reda på ett företag på din ort som kan tillverka en övergång till runt.
Det är en såpass enkel grej att du kan beställa den via telefon bara du har mått på befintliga kanalen, kanalen på kåpan och vilken slags infästning du vill ha mot den rektangulära.
Dvs ingen behöver komma ut och titta. ;)
 
Insåg att det var lättbetong i taket och att det faktiskt gick att borra i det utan slag. Så med en liten nätt skruvdragare, armkraft och en del svordomar så kunde jag få till fyra hål och skruva upp övergångsstosen. Köpte en flexibel slang och drog mellan fläkt och stos och fäste med slangklämmor. Vet inte om det blev hundra procent tätt, men OJ vilken skillnad det blev! Nu suger fläkten lätt fast ett mindre hushållspapper, innan gick det knappt att känna att det drog öht...

Flexibel ventilationslang monterad mellan övergångsstos och fläkt i tak, fäst med slangklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexibel slang ansluten till övergångsstos i skåptak för köksfläktinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.