En bekant skall bygga ut fritidshuset. Kombinerat bygglov och attefallsutbyggnad.
Handlingarna skickades in elektroniskt sent på kvällen. Dagen efter kom anmärkningar, mail sent på kvällen från myndigheten. Kompletterande inskick med de begärda ändringarna sent på kvällen. På morgonen dag 2 skickade kommunen ut på grannehörande. Efter drygt två veckors hörande godkändes bygglovet. Attefallsdelen godkändes en halvtimme senare.
Alltså i princip 3 dagars total handläggning, inklusive komplettering av handlingarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Kommun?
 
H
Min kommun tog det bara ett par dagar att få ut handlingarna till grannar.
Sen är det ju klagofrist osv som tog tid för mig.
Men från kommunens sida gick det på ett par dar.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kommun?
Han som fick bygglov är lite orolig att ngn. skall komma på att det ”är för bra” och försöka klaga. Så kommunen får också vara anonym nu.
 
Själv ansökte vi siste november 2021 och inget hände på drygt 4 månader. Men nu är vi igång ihop med kommunen. Beror nog helt på hur stor bemanning man har och hur stor belastning man har i kommunen. Låter ju helt magiskt med 3 dagars total handläggningstid men när man väl har startbeskedet så utgår jag ifrån att ingen kan komma i efterhand och säga att hantering varit felaktig eller för snabb. Men nu kill-gissar jag då jag inte varit i den situationen tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.