Jag vill klämma in så mycket förvaring det går i lägenheten, men vill undvika att gå emot rådande normer/rekommendationer. Det är dock två platser där jag inte vet vad dessa normer/rekommendationer är.

  1. Ovanför matplatsen. Det finns inte plats för skåp hela vägen ner, men jag vill ha skåp högst upp, mot taket. Man ska således kunna gå under dessa skåp utan att slå i huvudet. Prioriterar djup framför höjd. Takhöjd 250 cm.
  2. Ovanför toaletten (väggen bakom stolen). Prioriterar höjd framför djup, men helst djupare än 20 cm. Eventuellt två skåp på varandra, ett djupare högre upp och ett grundare nedtill. Takhöjd 240 cm.

På vilken höjd från golvet (dvs underkant av skåpet) är det rekommenderat att montera ett skåp i dessa fall? Och vilka djup är rimliga? Jag vill maximera skåpvolymen.
 
BirgitS
Det finns inga normer/rekommendationer för skåp på de platserna utan det är upp till dig att välja höjd och djup efter vad du tycker fungerar och ser tillräckligt bra ut.

I en lägenhet för länge sen var det ett 30 cm djupt köksskåp ovanför toaletten men jag kan inte längre komma ihåg på vilken höjd det var. I den lägenheten satt det också ett ca 60 cm djupt skåp direkt ovanför två dörrar (ända upp till taket) och på just de två ställena kändes det naturligt.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.