Hej
Eftersom det här forumet genomgående levererar så bra råd från er som kan bättre än en själv så slänger jag ut denna fråga också.

Håller på att bygga en större möbel i arkitekthurts-look. Den kommer bestå av 4 sektioner med 10 lådor i varje sektion. Nu undrar jag vad jag bör ha för glipa mellan lådorna i höjd- och sidled. I den bästa av världar skulle det såklart vara minimalt men eftersom jag inte på något vis är rutinerad finsnickare så kanske det är bra att ta lite höjd (pun intended) för att jag inte är så exakt i mina mått som jag skulle önska. Är 1 mm ett bra/realistiskt avstånd att köra på?

Om vi tar sidostyckena för möbeln som räkneexempel torde de då alltså bli (10 x lådans höjd)+(11x1mm)+över- och underdel av stommen. Har jag tänkt rätt?
 
Beror ju mycket på vad för slags styrning det är på lådorna men rent generellt tycker jag 1 mm är för lite.
Men sikta på 1 mm, när du är lite färdigare och kan prova lådorna ser du om de tar i varandra och det är ju enkelt att justera till måtten på justersågen.

Protte
 
  • Gilla
fillishave
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Beror ju mycket på vad för slags styrning det är på lådorna men rent generellt tycker jag 1 mm är för lite.
Men sikta på 1 mm, när du är lite färdigare och kan prova lådorna ser du om de tar i varandra och det är ju enkelt att justera till måtten på justersågen.

Protte
Ja det skulle jag förstås skrivit. De kommer gå på träskenor med frästa spår i lådorna. Lådorna i sig är bara drygt 6 cm i höjd och kommer inte lastas tungt så det kommer vara väldigt lite påverkan pga ren vikt i alla fall. Justersåg äger jag tyvärr inte men en hyvel och lite tålamod får väga upp det jag saknar i maskineri i sådana fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.