Kan ni rekommendera en bra skaltång?

Användningsområdet är allt från elkabel till datakabel. Men vi kan säga att primärt så skalar jag FK-kabel och liknande.
 
Donald-Duck skrev:
Stripax. [länk]

Dyr men kanon bra.
Tack. Kollade på Ahlsell och den verkar finnas i två varianter. Dels den du visar som jag tror heter + och dels denna något enklare:

stripex2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • stripex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Jag har en sån Weidmüller Stripax från Ahlsell, haft den i typ 10 år och den funkar skitbra!
 
martinradbo skrev:
Tack. Kollade på Ahlsell och den verkar finnas i två varianter. Dels den du visar som jag tror heter + och dels denna något enklare:
Om du menar den här, https://www.ahlsell.se/10/el/elnatsmaterial/08-forbindningsmateriel/weidmuller/1630492/ , så är den till för att både skala kablar och dessutom att pressa ändhylsor med samma tång. Verkar överdrivet, jag hade föredragit en separat tång för ändhylsorna.

Kör på den vanliga Stripax tången.
 
Redigerat:
T
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Nu va det ju skaltång och inte kabelsax du va ute efter, men jag vill ändå rekommendera en helt vanlig kabelsax. Mycket billigare och enkel att använda både till att klippa och skala kabel med.
http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=78&web=1

Använder elektriker skaltång över huvud taget, alla jag har stött på kör med kabelsax?
 
  • Gilla
Neo111 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte jag behöver fler tips... :)

Beställer en Knipex imorgon, utan pressningsfunktionen så klart som jag ändå aldrig kommer använda.
 
Beställ en CC22 också som maah var inne på då kan du hantera alla normala hempulardimensioner från klenaste 0.2 till åtminstone 16 mm2. Är bra att snitta runt mantel på kablar typ EKK-EKLK upp till 2.5 mm2 också, använder alltid en sån om jag gör lite eljobb täcker många fall där. Du kommer inte titta åt Stripax när du vant dig vid en sån. :)
 
  • Gilla
hc77 och 4 till
  • Laddar…
Jag har en sån där med grönt handtag, enkel att använda, men enklast är ändå morakniven, som ändå alltid är med.
Håll emot med tummen, rulla kabeln över kniven och dra - klart. Det lärde jag mig av "gubbarna" på energiverket där jag jobbade ett par somrar. Men vill man fylla verktygslådan med massa "bra-att-ha"-grejer så varför inte.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
611114_xl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(y)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
maah skrev:
Nu va det ju skaltång och inte kabelsax du va ute efter, men jag vill ändå rekommendera en helt vanlig kabelsax. Mycket billigare och enkel att använda både till att klippa och skala kabel med.
[länk]

Använder elektriker skaltång över huvud taget, alla jag har stött på kör med kabelsax?
En sån använder jag till både manteln och ledarna innanför. Det kräver dock lite träning innan ,det är lätt hänt om man är ovan att klämma för hårt så det blir jack in till kopparn, alternativt att det blir jack i kopparen som gör att ledaren går av när den böjs.
 
CC22 är BÅDE skaltång och kabelsax (y)
 
Mikael_L
Jag kör med c22 kabelsax "till allt".

Men skulle man gå på nybygge och komplettering, och ska sätta upp 100 apparater om dan så tror jag en stripax är en trevlig kompis.

Jag tror också att stripax är ett lite bättre val vid klena ledarareor.
Nog för att jag kör med c22 nedåt 0,2-04mm[SUP]2[/SUP] när det behövs.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.