Det börjar närma sig att jag och syrran kommer att ärva föräldrahemmet. Det är en gammal gård som gått i generationer som inkluderar tre hus på två tomter. Två bostadshus och så naturligtvis ett garage som går över bägge tomterna. Alla hus är 80-90 år gamla.

Vi har inte möjlighet att behålla bägge husen då kostnaderna skulle bli alldeles för höga. Samt att ingen av oss bor i närheten så det skulle bli i praktiken en sommarstuga av huset vi behåller. Så alternativet som återstår är ju att stycka av tomterna så att garaget hamnar på en av tomterna. Kostsamt men som jag förstår det alternativ som är hållbart.

Då kommer utmaningen. Allt är så pass gammalt att el inte fanns i byn när det byggdes (inte på det sätt husen får det idag i alla fall) så allt går genom garaget ut till respektive hus, med elmätare å hela klabbet (jag antar att detta är reglementsvidrigt så det sjunger om det men morfar var nån form av el-höjdare på 50-talet när allt sattes upp och regelverk var väl mer rekommendationer på den tiden). Så styckar man av så kommer ett hus få elen via en annan fastighet…

Vad skulle ni rekommendera?
Går det att skriva servitut eller liknande? Helst skulle jag sälja ett hus inklusive garage då ett garage skulle bli overkill för oss. Men då antar jag att en annan fastighet kan i värsta fall strypa elen.. Och säljer jag en kåk där nån annan konsumerar min el kan de väl teoretiskt skita i att betala…
Jag antar att elbolaget skulle gnugga händerna om man skulle vilja dela upp mätarna också…
 
Det enklaste är väl att beställa en ny servis till det huset som kommer hamna utanför fastigheten med garaget.
Tråkig utgift kanske, men det brukar inte handla om några enorma kostnader. De gånger jag beställt nya serviser har det landat på mellan 30-40 000:-, beroende på förutsättningar och nätägare.
 
B Bonzo2000 skrev:
Det enklaste är väl att beställa en ny servis till det huset som kommer hamna utanför fastigheten med garaget.
Tråkig utgift kanske, men det brukar inte handla om några enorma kostnader. De gånger jag beställt nya serviser har det landat på mellan 30-40 000:-, beroende på förutsättningar och nätägare.
Aha! Det är det morsan menar när hon pratar om en serviceledning. Jag har alltid trott att hon menat nån ledning de lagt för att kunna göra service på kablarna :D
 
Håller med ovan. Så länge det är samma fastighet, eller iaf samma fastighetsägare, bör nuvarande lösning inte vara några konstigheter. Bolagen vill ha separata avtal för olika fastighetsägare, så servitut bör inte vara en lösning. Hör av er till nätleverantören och hör med dem till att börja med.
 
Det har alltid varit OK att ha ett avtal per jordbruksfastighet, men när man stycker av det måste man fixa ett till. Så det är itne särskilt reglementsvidrigt, faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.