Hej,
Vi ska få ett badrum renoverat pga vattenskada. Entreprenören anskaffar allt byggmaterial men inte inredning då detta inte täcks av försäkringen.

Vi behöver därför köpa:
Badkar
Kommod/överskåp
Blandare till både duschen och badkaret
Belysning
Hängare/krokar
Osv

Ber därför om rekommendationer på bra återförsäljare i Stockholm och forumets åsikter om bra fabrikat utav badrumsinredning. ( pris kontra kvalitet)

Vårt mål är att hitta kvalitet utan att det kostar överdrivet mycket. Skulle gärna köpa på Ikea men vi hittar inget som skulle passa vårt badrum i deras sortiment så det går bort helt.

Jag känner att detta är en djungel med riktiga rövarpriser och är därför väldigt tacksam för alla kloka inputs.

//Daniel
 
L Le Danque skrev:
Hej,
Vi ska få ett badrum renoverat pga vattenskada. Entreprenören anskaffar allt byggmaterial men inte inredning då detta inte täcks av försäkringen.

Vi behöver därför köpa:
Badkar
Kommod/överskåp
Blandare till både duschen och badkaret
Belysning
Hängare/krokar
Osv

Ber därför om rekommendationer på bra återförsäljare i Stockholm och forumets åsikter om bra fabrikat utav badrumsinredning. ( pris kontra kvalitet)

Vårt mål är att hitta kvalitet utan att det kostar överdrivet mycket. Skulle gärna köpa på Ikea men vi hittar inget som skulle passa vårt badrum i deras sortiment så det går bort helt.

Jag känner att detta är en djungel med riktiga rövarpriser och är därför väldigt tacksam för alla kloka inputs.

//Daniel
Kolla hur skåpsstomnarna är uppbyggda.
Hat haft skåp med laminatstomme som sugit upp vatten i skarvarna och svällt upp. Tydligen ej tätade skarvar...
Det som hållt bäst hos oss har komiskt nog varit det billigaste från Hafa som är lackad mdf. Ser ut som nytt efter 10år
Det som pajade kostade nog fem gånger så mkt jämfört med Hafa..
 
  • Gilla
Le Danque
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller toalett och blandare så beror mycket på om man vill ha något som är billigt nu och bara slänga om det blir problem eller något som är dyrare nu men där det finns reservdelar under mer än 10 år. FM Mattson och Mora har reservdelar under väldigt lång tid (finns trådar i forumet där folk lyckas hitta reservdelar till blandare från 80-talet).

Kommod och andra skåp ska åtminstone vara gjorda i fukttrög spånskiva.
 
  • Gilla
Le Danque
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Kolla hur skåpsstomnarna är uppbyggda.
Hat haft skåp med laminatstomme som sugit upp vatten i skarvarna och svällt upp. Tydligen ej tätade skarvar...
Det som hållt bäst hos oss har komiskt nog varit det billigaste från Hafa som är lackad mdf. Ser ut som nytt efter 10år
Det som pajade kostade nog fem gånger så mkt jämfört med Hafa..

Tack för input!
Laminat & våtrum = dåligt

Jag har hittills inte sett något lackerat hos ÅFarnas utställningar. Ska testa att dra ett Mail till Hafas support och höra vad de har att erbjuda i lackerad MDF.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller toalett och blandare så beror mycket på om man vill ha något som är billigt nu och bara slänga om det blir problem eller något som är dyrare nu men där det finns reservdelar under mer än 10 år. FM Mattson och Mora har reservdelar under väldigt lång tid (finns trådar i forumet där folk lyckas hitta
reservdelar till blandare från 80-talet).

Kommod och andra skåp ska åtminstone vara gjorda i fukttrög spånskiva.
Tack för dina inputs!
 
T Tompafix skrev:
Kolla hur skåpsstomnarna är uppbyggda.
Hat haft skåp med laminatstomme som sugit upp vatten i skarvarna och svällt upp. Tydligen ej tätade skarvar...
Det som hållt bäst hos oss har komiskt nog varit det billigaste från Hafa som är lackad mdf. Ser ut som nytt efter 10år
Det som pajade kostade nog fem gånger så mkt jämfört med Hafa..
Vi har nu en dubbelkommod & spegelskåp. Ca 10 år gammalt. Laminerat utan skydd i skarvarna. Ser ut som kriget…, Samma modell sälj fortfarande. Ca 40.000kr…
 
A
Köp inte Tapwell blandare och kranar är min rekommendation. Våra började kärva fast redan efter 2-3 år tror jag det var.
Swedbergs badkar har dock fungerat bra. Och Aspen som badrumsskåp/kommod
 
  • Gilla
Le Danque
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Köp inte Tapwell blandare och kranar är min rekommendation. Våra började kärva fast redan efter 2-3 år tror jag det var.
Swedbergs badkar har dock fungerat bra. Och Aspen som badrumsskåp/kommod
Tack för inputs! Intressant att höra ang Tapwell. De är ju inte direkt gratis.
 
Vi har kört på Hafa på blandare, kommoder, duschväggar, handdukstork.
Levt med dem i 5-6 år sedan renoveringen och är fortfarande nöjda.

Det mesta köpt på K-rauta. De har medlemsdagar och bedrumsveckor med 20% rabatt stup i kvarten.
Några saker var ännu billigare på bygghemma (nätshop).
Bra priser men de har ingen/dålig koll på leveranstider. Därifrån skulle jag bara beställa om jag hade gott om tid tills prylarna ska monteras. Minsta risk för tidsnöd skulle jag avstå och handla från annat ställe.
 
  • Gilla
Le Danque
  • Laddar…
BirgitS
L Le Danque skrev:
Jag har hittills inte sett något lackerat hos ÅFarnas utställningar.
VItlackade kommoder och skåp är väl väldigt vanligt?
 
  • Gilla
Le Danque
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vi har kört på Hafa på blandare, kommoder, duschväggar, handdukstork.
Levt med dem i 5-6 år sedan renoveringen och är fortfarande nöjda.

Det mesta köpt på K-rauta. De har medlemsdagar och bedrumsveckor med 20% rabatt stup i kvarten.
Några saker var ännu billigare på bygghemma (nätshop).
Bra priser men de har ingen/dålig koll på leveranstider. Därifrån skulle jag bara beställa om jag hade gott om tid tills prylarna ska monteras. Minsta risk för tidsnöd skulle jag avstå och handla från annat ställe.
Tack för input och bra tips kring ÅF! Ska hålla utkik efter badrumsveckorna på mitt K-Rauta medlemsskap.
Vi har tid på oss eftersom vi väntar med att lägga beställning till försäkringsbolagets entreprenör tills vi har säkrat upp allt det som vi själva måste fixa.

Kiitos
 
L Le Danque skrev:
Tack för input och bra tips kring ÅF! Ska hålla utkik efter badrumsveckorna på mitt K-Rauta medlemsskap.
Vi har tid på oss eftersom vi väntar med att lägga beställning till försäkringsbolagets entreprenör tills vi har säkrat upp allt det som vi själva måste fixa.

Kiitos
För att vara extra tydlig så var det bygghemma.se som har obefintlig koll på leveranstider. K-rauta brukar sköta sig bra :)

När man talar om trollen så fick jag mail om badrumskampanj på K-ruata idag
https://krauta.customer.voyado.com/...2YMmKHPGw0ujFKlmAMNx3A/MSdXqwtf80uRuK--AQBrEg
 
  • Gilla
Le Danque
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
VItlackade kommoder och skåp är väl väldigt vanligt?
Jag har hittills inte kikat supermycket. Det jag sett är dock mest laminat. (Även riktigt högt prissatta) Ska djupdyka i det men tänkte först slå på djungeltrumman och få smarta tips här på forumet.
 
S Stuff skrev:
För att vara extra tydlig så var det bygghemma.se som har obefintlig koll på leveranstider. K-rauta brukar sköta sig bra :)

När man talar om trollen så fick jag mail om badrumskampanj på K-ruata idag
[länk]
Yes! Fick nyss notis om det jag med. Ska dit och kika. Hafa står just nu rätt högt i vår rangordning. Mkt ”Bang for the Buck” helt klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.