Hej,

Jag har ett gammalt hus med två skorstenar och torpargrund. Huset värms av en vattenmantlad kökspanna kopplad mot en 500 L acctank, samt en 7kW kamin kopplad på den andra skorstenen. Det finns dessutom en vedspis i köket förutom pannan. Verkningsraden på kökspannan är låg ca 50% och effekten har jag uppskattat till 15 kW. Den totala vedförbrukningen är 30 m3 (stjälpt blandved) per år. Värmesystemet har självcirkulation.

Jag planerar att byta acctank och panna.

På grund av husets planlösning är köket den enda plats att sätta pannan i. Dessutom vill jag kunna laga mat och värma huset om strömmen går. Därför vill jag ha en panna som fungerar utan ström. Det går att klämma in en 1.8 kubiks tank och en panna med max 15 cm rökrörsdiameter (6m hög skorsten). Jag vill inte ha en panna i en annan byggnad på grund av torpargrunden. Med min värmeförbrukning måste den nya pannan leverera minst 17 kW mot varmvattnet om jag skall ha möjlighet att hinna värma upp tanken när det är kallt.

Jag har funderat på tre olika lösningar:

1. Ny kombinerad vedspis och vattenmantlad kökspanna, till exempel Hergom L-08 CCV, Temy Plus P25 eller Thermorossio Bosky F30.

2. Vattenmantlad kamin + den gamla vedspisen, har dock inte hittat någon kamin med tillräckligt hög effekt.

3. En vanlig liten vedpanna + den gamla vedspisen, har dock inte hittat någon panna som ser tillräckligt snygg ut för att ställa i köket.

Förlag och idéer mottages tacksamt.

mvh,
Aved
 
Kanke en calmar retro eller en effekta woody?
 
Vattenmantlad köks panna kopplad till acktank/alt panna i uthus.. funkar fint trots torpar grund..
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.