hejsan hade tänkt införskaffa ett nytt fix aggregat till mitt hus men vet inte vilket jag ska välja.
huset är 160m2 med 2 våningar. just nu sitter det ett gammalt bacho system med värmeväxlare på nedreplan och minimaster på vinden. tanken är att riva bort värmeväxlaren och sy ihop rören sedan ta bort minimastern och ersätta det med ett FTX. kommer även koppla ifrån köksfläkten så den löper direkt ut och inte in igenom FTX.
 
gustavholm gustavholm skrev:
hejsan hade tänkt införskaffa ett nytt fix aggregat till mitt hus men vet inte vilket jag ska välja.
huset är 160m2 med 2 våningar. just nu sitter det ett gammalt bacho system med värmeväxlare på nedreplan och minimaster på vinden. tanken är att riva bort värmeväxlaren och sy ihop rören sedan ta bort minimastern och ersätta det med ett FTX. kommer även koppla ifrån köksfläkten så den löper direkt ut och inte in igenom FTX.
Jag har ett Salda RIRS 400 HE EKO 3.0 och kan absolut inte rekommendera deras produkter.
 
Jag kör ett Östberg Heru 100 S EC från oktober 2021. Det fungerar riktigt bra till våra 155m² 1,5 plan.
Frånluften står på 67% så ett snäppet större aggregat hade kanske varit optimalt men det fick inte plats. Men som sagt det fungerar finfint.
Marginalen upp till 100% vid forcering är fullt tillräcklig.
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Jag kör ett Östberg Heru 100 S EC från oktober 2021. Det fungerar riktigt bra till våra 155m² 1,5 plan.
Frånluften står på 67% så ett snäppet större aggregat hade kanske varit optimalt men det fick inte plats. Men som sagt det fungerar finfint.
Marginalen upp till 100% vid forcering är fullt tillräcklig.
Ja jag funderar på ett 160 Östberg
 
MrJay
Swegon är mest poppis i mellersta sverige, Östberg i övriga tätt följt av Systemair. Make your pick
 
AllramEest
Jag hade ett Östberg 100 S EC2 i förra huset som var på 120 m2. Det gick lugnt och fint på ca 45%.
I nuvarande hus på 220 m2 kör jag Systemair VSR500. Det var det största som gick att få upp genom en standard vindslucka från 80-talet. Kör även det på runt 40%. Fungerar fint.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
AllramEest AllramEest skrev:
Jag hade ett Östberg 100 S EC2 i förra huset som var på 120 m2. Det gick lugnt och fint på ca 45%.
I nuvarande hus på 220 m2 kör jag Systemair VSR500. Det var det största som gick att få upp genom en standard vindslucka från 80-talet. Kör även det på runt 40%. Fungerar fint.
Nu vet jag att man inte ska se ftx som en värmekälla primärt men funkar det att använda det som värme ?
 
AllramEest
Nja, nu har jag iofs tillsatsvärmaren avstängd eftersom den drar ganska mycket ström. Då ligger inblåsluften på mellan 10-15 grader vintertid. Någon enstaka gång får jag larm att tempen går under 10 grader. Jag har dubbla luftvärmepumpar som värmekälla. De hjälper till att blanda upp den svalare tilluften med varm rumsluft. Jag upplever inget kalldrag så den lösningen funkar bra för mig.
 
AllramEest AllramEest skrev:
Nja, nu har jag iofs tillsatsvärmaren avstängd eftersom den drar ganska mycket ström. Då ligger inblåsluften på mellan 10-15 grader vintertid. Någon enstaka gång får jag larm att tempen går under 10 grader. Jag har dubbla luftvärmepumpar som värmekälla. De hjälper till att blanda upp den svalare tilluften med varm rumsluft. Jag upplever inget kalldrag så den lösningen funkar bra för mig.
Det var en rätt sval tilluftstemperatur, men du har kanske runt 20°C inomhus?
Vi har varit nere under 15°C på tilluften men då var det -23°C ute.

Nej man ska inte se FTX som en värmekälla eller att den hjälper till att sprida värme från t ex. kamineldning.
FTX ska sköta ventilationen inget annat.
Vi har däremot turen att kaminen är i ena änden av huset och tre av fyra frånluftsdon (badrum, kök och tvättstuga) är i andra änden. Värmen från kaminen går då från vardagsrummet och ut i hallen och sprider sig till flera rum och övervåningen. Sedan går värmen genom hallen och ut i kök och tvättstuga. På så vis sprids värmen bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.