Hej!

Jag och min granne ovan har båda klagar till styrelsen nu att mellanbjälklaget är för illa isolerat, vi misstänker även ett byggfel då jag hör allting som händer ovan, dunsar hela tiden, stegljud, vibrationer. Styrelsen har lyssnat in i min lägenhet och nämt att de inte hör sina grannar, och min granne lyssnade in och tycker att det tar på dem nu när de vet att allt hörs ner.

För denna anledning har styrelsen nu (som det verkar) viljan att lösa detta och grannarna är med på att lösningen kan behöva ske i deras bostad. Då det är lättare att isolera golvet än sänka ner tak, samt att det är billigare.

Problemet är att de är vilsna i styrelsen och behöver hjälp i stegen. De har bett mig kolla in det med så att de förstår vad de ska göra.

Jag tänker att att vi först gärna ha någon form av inspektion av isoleringen eller någon som är duktig på akustik som kanske kan avgöra varför ljudet slår ner så mycket hos mig. Detta för att se om det verkligen är ett byggfel vi kan ta på garantin eller om det finns enklare åtgärder än att lägga om golvet. Då mätning säger att jag har ljudklass B men det inte stämmer med verkligheten, vilket en akustiker bekräftat att det är möjligt att ljuden fortfarande är mycket besvärande. Jag vet inte riktigt själv vad det kan gälla.

Sedan om man inte hittar någon tydlig orsak någon mycket bygg och ljud kunnig som kan ge oss förslag på åtgärd, som jag tror borde bli en förstärkt stegljudsmatta under parketten som garanterar att stegljud och dunsarna försvinner.

Men både jag, grannen och styrelsen vet inte vilka vi ska ringa in. Om det är olika personer eller om det finns något företag som kan göra både och.

Jag undrar om ni har företag att rekommendera, jag bor i Stockholm. Samt om ni har någon aning om vilken kostnad detta kan gå på. Att byta stegljudsmatta och inspektionen?

Väldigt tacksam för hjälp!

Allt gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.