En tråd med detta budskap startades för dygt två år sedan, svarsresultatet var knapert.
Startar en ny med tanke på att vi står i begrepp att söka bygglov för vår tomt.
Uppsala/Knivsta upplever en byggboom utan dess like och någon borde väl till ha anlitat en KA som de är nöjda eller missnöjda med?

Ut med spåket, så att andra kan bli lika nöjda eller inte behöver råka illa ut. :)

Kungkokos?
 
Bygger du själv av lösvirke eller med en husleverantör?
Jag försökte hitta en egen KA, men gick bet då ingen av den namn jag fått rekommenderade hade möjlighet då de var fullbokade. Själv körde jag med KA genom husleverantören och känner att jag borde letat mera för att få tag på en egen.
 
Hej!

Vi hittade vår genom en sökning på nätet och genom att kolla det där registret där alla riksbehöriga är listade. Till slut fastnade vi för Metodia AB, ett knivstabaserat företag. KA'n vi valde har behörighet för högsta komplexitet men var dyrare än de flesta andra. Vi tog referenser och alla vi pratade med var nöjda. Offerten vi fick var också tydlig och väldefinierad över vad uppdraget innebar, även med totala antalet besök som ingår. Närheten till byggplatsen tror jag är en stor fördel för KA'n har gjort många besök och varit delaktig i bygget. Han har även drivit vår talan i bygget och var en bra support. Däremot missade han ett "allvarligt" fel som markentreprenören hade gjort (vilket en kompis till mig som lägger grunder upptäckte). Ingen är väl ofelbar men det hade kännts bättre om vår KA upptäckt detta, men i dessa tider kanske man skall vara nöjd om KA överhuvudtaget kommer ut till bygget och är intresserad. Man har ju hört mycket "skräckhistorier" så vi kan nog ändå anse oss vara nöjda.
 
Nu börjar det hända saker. Tack för bidragen, inväntar fler!!
 
Ständigt aktuellt.
Någon annan som har fler bidrag eller åsikter om redan nämnda Metodia?
 
Vi har just valt dem, precis som kungkokos skrev verkar de seriösa. KA:n är dock extern eftersom deras egna var fullbokade.
 
Perpendicular skrev:
Vi har just valt dem, precis som kungkokos skrev verkar de seriösa. KA:n är dock extern eftersom deras egna var fullbokade.
Det låter bra. Har du någon uppfattning om prisbild? Verkar som att de kostar lite mer, enligt skribent i tråden.
 
Offerten är på 22000 inkl moms.
 
Är helt färsk på detta men är en KA nått man bör ha när man bygger eller MÅSTE ha ?
 
Vårt kontrakt med Metodia var på 17000 inkl. moms.
En KA måste man ha om man planerar bygga hus.

Vet att min granne använder sig av killen bakom HiQ Bygg i Alsike. Han bor själv i trakten och jag tror att det funkar ganska bra.
 
HIQ bygg har vi haft en del ytliga kontakter med. Killen bakom det verkar vettig och bra - seriös!
 
Mikael_L
christer&sanna skrev:
Är helt färsk på detta men är en KA nått man bör ha när man bygger eller MÅSTE ha ?
En KA MÅSTE man ha när man bygger hus, garage eller annan bygglovspliktig byggnad, även vid utbyggnad.
Vid vissa tillfällen för enklare och mindre byggnader eller tillbyggnationer så kan man få vara KA själv eller någon med god byggkompetens som dock inte är riksbehörig.

Hur dom hanterar det i din kommun måste du kolla med stadsbyggnadskontoret eller vad det nu heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.