Jag skall börja bygga altan och tänkte införskaffa en kap & geringssåg för detta ändamål. Har sökt i forumet och funnit att det finns delade meningar och ju dyrare ju bättre.

Det jag får av frugan att köpa såg för är 1500 spänn, helst mindre. Har kollat lite och bland annat hittat några på Biltema, Coop, Clas Ohlson och Jula. De verkar rätt lika till specarna så då får det bli att satsa på den som har bäst kvalitet vilket känns svårt att gissa sig till...

Därför är min fråga om det finns några här som har erfarenhet av någon/några av dessa sågar. Jag är tacksam för all input!
 
Köp en begagnad dewalt 707.Den kostar ca 1500 kr och överlever nyare modeller i samma prisklass
 
ikeahantverkaren: Det kanske kan vara en bra lösning. Dock finns inte så många på blocket, framför allt inte i Göteborgstrakten.
 
Här har du en Elu (tror det är en 274) i Göteborg för 1700, den kanske är lite prutbar. http://www.blocket.se/goteborg/Kap__geringssag_26777749.htm?ca=15&w=1 Det är den rejälare föregångaren till dewalt 707. Kolla kol och lager, byt om det behövs. Sen är det bara att köra, det är en utmärkt maskin, otroligt mycket bättre än allt nytt du kan få för 1500.
 
Redigerat:
Har en Dewalt 707 själv, mkt trevligare än billighetsmaskinerna.

Den rekommenderade Elu´n http://www.blocket.se/goteborg/Kap__geringssag_26777749.htm?ca=15&w=1 ser inte ut att ha teleskopfunktion vilket jag själv tycker är ett måste... svårt att se dock...

Definitivt prutbar, 1700:- är för mkt för en såpass gammal maskin

Kolla med killen som har denna annonsen http://www.blocket.se/goteborg/Kap_ger_sagar_skruvdragare_pressverktyg_mm_mm_26963752.htm?ca=15&w=1
säljer en DW700 för 1500:-, om den nu finns kvar, avsevärt nyare.
 
Elun har teleskopfunktion. Det syns inte från den vinkeln, men titta på djupet på skåran som klingan går i så ser man att det är en såg med teleskop.

1500kr hade jag själv kunnat tänka mig att betala för elun, det är en bättre och gedignare maskin än dewalt 707, som är plastigare, har sämre lås för teleskopläget, sämre och mindre exakta möjligheter att justera vinkelinställningarna.
 
Den där elun är perfekt för byggnadssnickeri, men håller inte tillräcklig precision för möbelsnickeri. Dewaltversionen heter DW700. Jag har haft en sån som jag sålde för en tusenlapp. Till ett altanbygge använder man ju tryckt virke som är riktigt tungt. Därför skulle jag välja en handcirkelsåg med raksågningsmanick som finns i tips och tricks-tråden. Det är mycket lättare att bära en cirkelsåg till en 40-kilos regel än tvärt om.

När jag byggde min altan hade jag en DW700, men använde i huvudsak min Festool TS55. En riktig handcirkel hade varit ännu bättre. Dessutom kan man klyva med den.
 
Tack för era inlägg. Jag håller koll på begagnatmarknaden.

Samtidigt har jag inte stängt dörren för en billighetsmaskin heller, så erfarenheter av olika sorter som finns är jag fortfarande tacksam för.
 
Det man kanske ska göra innan man hasplar ur sig recensioner av märkesmaskiner är att fråga:
- Hur noga behöver det bli och hur hårt räknar man med att köra maskinen?
Ska det bara kapas reglar i 90 och 45 grader och sen inte räknar med att använda maskinen mer...då duger ofta en billig kina-maskin bra... dock med tillägget att köpa en ny klinga direkt och montera på maskinen.
Lånade svärfars "Super duper" förra året och gjorde ett trädäck, fungerade klockrent. Svärfar hade köpt en bra klinga och det blev rena fina snitt...vinklarna fick man kontrollmäta dock.
Ska bygga hus i år dock så nu köper jag en kvalitetsmaskin och lämnar tillbaks det gula plast-schabraket till svärfar, men den dög för sitt begränsade uppdrag.

Att köpa begagnade verktyg..utan garantier...och hålla på och mecka med det om verktyget pajjar under de begränsade semesterdagarna man hade tänkt att lägga på projektet, det är väl mer tveksamt. En ny billighetsmaskin som klappar ihop kan man byta på dagen.

Allt handlar om behov, tid och ambitionsnivå.

Tycker jag.
 
Forbo skrev:
Det man kanske ska göra innan man hasplar ur sig recensioner av märkesmaskiner är att fråga:
- Hur noga behöver det bli och hur hårt räknar man med att köra maskinen?
Ska det bara kapas reglar i 90 och 45 grader och sen inte räknar med att använda maskinen mer...då duger ofta en billig kina-maskin bra... dock med tillägget att köpa en ny klinga direkt och montera på maskinen.
Lånade svärfars "Super duper" förra året och gjorde ett trädäck, fungerade klockrent. Svärfar hade köpt en bra klinga och det blev rena fina snitt...vinklarna fick man kontrollmäta dock.
Ska bygga hus i år dock så nu köper jag en kvalitetsmaskin och lämnar tillbaks det gula plast-schabraket till svärfar, men den dög för sitt begränsade uppdrag.

Att köpa begagnade verktyg..utan garantier...och hålla på och mecka med det om verktyget pajjar under de begränsade semesterdagarna man hade tänkt att lägga på projektet, det är väl mer tveksamt. En ny billighetsmaskin som klappar ihop kan man byta på dagen.

Allt handlar om behov, tid och ambitionsnivå.

Tycker jag.
Det har du helt rätt i. Efter att ha läst ditt inlägg så kom jag på att alla kanske inte vill börja med att kolla/fixa kol, lager etc. Så visst kan en kinamaskin vara rätt ibland.

Jag har kört med två kinamaskiner, en Blackline och en Ferax. Båda var högljudda och utrustade med rätt så dåliga (men inte helt värdelösa) originalklingor. De hade lite irriterande egenheter båda två, den mest allvarliga krånglande klingskydd på Feraxen. De känndes naturligtvis rappliga, och det var inget nöja att arbeta med dem. Men visst hade de räckt till att kapa trall och reglar till en altan.

SKulle jag köpt en kinamaskin idag så skulle jag köpt en på Bauhaus, där man får 5 års garanti (det har de väl fortfarande?).
 
Bra tillägg angående klingskyddet...det ska man ju säkerställa att det fungerar tillfredsställande, farliga maskiner det där.

Bauhaus har 5 års garanti fortfarande, och lägsta pris-garanti på 12%...vilket gör att om man vill ha en Bosch Pcm8 så kan man oftast få den för ca 2000kr, bara leta reda på ett kampanjblad från cheapy, hornbach eller annat liknande och utnyttja rabatten:)

Med det sagt, till TS, Köp en Metabo KGS 216 genom att utnyttja nämnda rabatt så får du en maskin som är mycket bra kvalitet på, med 3 års tillverkargaranti..och för ca 1500kr.
 
Forbo skrev:
Bra tillägg angående klingskyddet...det ska man ju säkerställa att det fungerar tillfredsställande, farliga maskiner det där.

Bauhaus har 5 års garanti fortfarande, och lägsta pris-garanti på 12%...vilket gör att om man vill ha en Bosch Pcm8 så kan man oftast få den för ca 2000kr, bara leta reda på ett kampanjblad från cheapy, hornbach eller annat liknande och utnyttja rabatten:)

Med det sagt, till TS, Köp en Metabo KGS 216 genom att utnyttja nämnda rabatt så får du en maskin som är mycket bra kvalitet på, med 3 års tillverkargaranti..och för ca 1500kr.
Ja men då är återigen frågan om den klarar att gera en 45mm regel eller om man då måste upp till kgs 254 vilket är en annan kostnad. Bra såg dock

MVH Lorant
 
Elu PS174 har teleskopfunktion.
Det som jag tycker är problemet med dess precision är anhållet men det är enkelt att byta ut till något eget om man vill. Motorn och dess stabilitet på teleskopstängerna ser jag inga problem med, trots att min är mer än 20 år gammal.

/Kent
 
kinglolle skrev:
Ja men då är återigen frågan om den klarar att gera en 45mm regel eller om man då måste upp till kgs 254 vilket är en annan kostnad. Bra såg dock

MVH Lorant
Mmm..jag har varit på G att köpa den (KGS 254) ett par gånger förra månaden då Hornbach körde kampanjpris..och bauhaus då hade fått släppa den för ca 2500..men askmolnet från Island hade försenat leveranserna kraftigt från tyskland:(

KGS 216 klarar ju hyfsat stora reglar iochmed teleskopfunktionen...ska man köra 45x220mm och knepiga vinklar..då får man gå upp i klingdiameter.
men vi pratar ju fortfarande om vad TS kan/bör köpa för sina behov och sin budget på 1500...
 
Intressant att läsa alla era inlägg!

Forbo skrev:
Att köpa begagnade verktyg..utan garantier...och hålla på och mecka med det om verktyget pajjar under de begränsade semesterdagarna man hade tänkt att lägga på projektet, det är väl mer tveksamt. En ny billighetsmaskin som klappar ihop kan man byta på dagen.
Jag tror citatet ovan gör att jag satsar på en billig ny.

Kanske http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9291 känns mest aktuell just nu om ingen har anledningen att varna för just denna... Men först måste jag kolla upp så det inte är udda mått på klingan så man står med det problemet sedan när man vill byta...

(Levereras med hårdmetallklinga 254/25,4 mm)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.