Vi har precis fått ett nytt hus leverat från en hustillverkare.
Fasaden är under all kritik. virket har mellan 5-8 mm mellan årsringarna och flera av brädorna är redan spruckna.

Tillverkaren tycker inte att det är något större fel på virket.. :(
Vad skall vi göra för att gå vidare med detta?

De erbjuder längre garanti och att byta ut de brädorna som redan är spruckna men vi vill ha kompensation i form av pengar alternativt nytt virke.

HJÄLP vart skall vi vända oss?
 
Det är ju som att reklamera plåten i en bil. Tror du Volvo skulle acceptera om du kom in och klagade på att stålet har för låg sträckgräns? Du har ju köpt ett hus, inte virke. Så länge huset håller garantiperioden ut har du nog inget att hämta.
 
Så om du köper ett par brallor och de går sönder för att tyget är dåligt vävt så har du köpt brallor och inte tyg?
 
Vad står det i avtalet?
 
Längre garanti och utbyte av redan spruckna brädor låter som en bra deal i erat fall. Att försöka få pengar tillbaka eller utbytt virke för att det är långt mellan årsringarna låter väldigt långsökt, tror jag inte nån husfabrikant skulle gå med på..............
 
Det står ingenting om materialet, men 5-8 mm mellan årsringarna på beklädnadsvirke? känns som om vi hade kunnat klä kåken i papp. Mycket är sprucket mitt i brädorna..

Vad tänkte du på mer konkret?
 
Samba_64 skrev:
Så om du köper ett par brallor och de går sönder för att tyget är dåligt vävt så har du köpt brallor och inte tyg?
Om de går sönder innan de rimligen kan förväntas göra det får du reklamera byxorna. De är ju trasiga. Men du kan inte reklamera dem innan de gått sönder på den grunden att du uppfattar tyget som dåligt vävt.
 
Men Henrik, flera av brädorna är ju redan spruckna.. det måste väl ändå klassas som trasigt i "brädvärlden" ? :)
 
Förmodar att det står att huset ska kläs med brädor i en viss demention.. Hur täta årsringarna ska vara lär nog inte vara specat i kontraktet.
Så tror du får nöja dig med förlängd garanti o utbytta brädor där det behövs..
 
Problemet är nog att det inte står någonstans om kvaliten på matrl som skulle användas i panelen och då kommer du nog inte komma någonstans ang det.
 
Dagens virke är oftast av usel kvalitet.

Klaga hos dina förädrar och far- och morföräldrar istället. Det är deras generationer som avverkat den bästa skogen.:)
 
:) Ja Niclas jag får vända mig till dem.. eller kinerserna kanske som köper det vi har kvar av vettig skog.
 
Vad spelar det för roll hur långt mellan årsringarna det är? dom bär ju inget ändå.

Det som är intressant är ju vad dom är målade med.
 
Samba_64 skrev:
Men Henrik, flera av brädorna är ju redan spruckna.. det måste väl ändå klassas som trasigt i "brädvärlden" ? :)
Givetvis ska det fixas. Men det har väl husbyggaren lovat att åtgärda? :cool:
 
blackadder skrev:
Vad spelar det för roll hur långt mellan årsringarna det är? dom bär ju inget ändå.
Det som är intressant är ju vad dom är målade med.
Tyvärr felaktigt påstående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.