Vad tror ni om detta? Jag anlitade en snickare för att bygga om en gammal altan och vi bytte hela räcket och stolpar som byggdes med otryckt trä eftersom rätt dimensioner inte finns som tryckta. En del av altanräcket ruttnar nu. Det är inte så att man riskerar att ramla ner än, men träet är mjukt och man kan plocka bort ruttna trädelar. Problemet som jag ser det är att snickaren inte alls skyddade ändträna innan han snickrade upp det utan det målades bara efteråt (med fasadfärg Alcro Bestå) som färdig konstruktion. Jag sa det då också men som jag minns det så sa han då att det inte finns tid till det. Alt att han skulle behöva debitera för att göra det själv men att han sa att det inte behövdes. Min magkänsla sa då att det här är dåligt. Men samtidiigt inget jag kan...men är det inte självklart att man oljar eller på nåt annat sätt skyddar ändträn innan man bygger? Hur hade ni gjort? Går det att reklamera?
 
Du har nog inget att komma med, du säger självt du visste att det troligtvis borde göras men ändå avstod du, är det ditt eller hans fel? sökte du vidare info från annat håll då du trots allt inte helt litade på hantverkaren?

Vilket underhåll har du gjort på dessa 7 år samt hur ofta?
 
M mattias1343 skrev:
Du har nog inget att komma med, du säger självt du visste att det troligtvis borde göras men ändå avstod du, är det ditt eller hans fel? sökte du vidare info från annat håll då du trots allt inte helt litade på hantverkaren?

Vilket underhåll har du gjort på dessa 7 år samt hur ofta?
Du har förstås rätt men min tanke är att ifall det är normalt att alltid skydda ändträna så kanske jag kan få honom att hjälpa mig att byta ut räcket. Problemet är ju ändträna och dessa går ju inte att underhålla. Förstår inte din sista fråga, man målar väl aldrig oftare än vart sjunde år?
 
  • Gilla
Asta99
  • Laddar…
U
Tror inte att ”det saknades olja” som är det största problemet. Jag skulle säga att det är valet av färg till det ändamålet. Plastfärg på alla ytor där det kan förekomma stående vatten kommer leda till röta.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Tror inte att ”det saknades olja” som är det största problemet. Jag skulle säga att det är valet av färg till det ändamålet. Plastfärg på alla ytor där det kan förekomma stående vatten kommer leda till röta.
Aha, tack. Visste jag inte. Det kanske förklarar...hmmm.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Tror inte att ”det saknades olja” som är det största problemet. Jag skulle säga att det är valet av färg till det ändamålet. Plastfärg på alla ytor där det kan förekomma stående vatten kommer leda till röta.
Det här tycker jag då att snickaren borde ha sagt något om, dvs val av träskydd...eller??
 
U
P PBord skrev:
Det här tycker jag då att snickaren borde ha sagt något om, dvs val av träskydd...eller??
Jag tyckte du sa att han va snickare?
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Vem målade och varför målar ni altanräcken som man enbart kan olja eller såpaskura…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem målade och varför målar ni altanräcken som man enbart kan olja eller såpaskura…
För att man kanske vill ha en specifik färg på det Otryckta virket? dum fråga….
 
H Holmspel skrev:
För att man kanske vill ha en specifik färg på det Otryckta virket? dum fråga….
Nej, nu frågade jag inte dig Adolf!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, nu frågade jag inte dig Adolf!
Tuffing! ;)
 
H Holmspel skrev:
Tuffing! ;)
Puss!:heart:
 
V
P PBord skrev:
Vad tror ni om detta? Jag anlitade en snickare för att bygga om en gammal altan och vi bytte hela räcket och stolpar som byggdes med otryckt trä eftersom rätt dimensioner inte finns som tryckta. En del av altanräcket ruttnar nu. Det är inte så att man riskerar att ramla ner än, men träet är mjukt och man kan plocka bort ruttna trädelar. Problemet som jag ser det är att snickaren inte alls skyddade ändträna innan han snickrade upp det utan det målades bara efteråt (med fasadfärg Alcro Bestå) som färdig konstruktion. Jag sa det då också men som jag minns det så sa han då att det inte finns tid till det. Alt att han skulle behöva debitera för att göra det själv men att han sa att det inte behövdes. Min magkänsla sa då att det här är dåligt. Men samtidiigt inget jag kan...men är det inte självklart att man oljar eller på nåt annat sätt skyddar ändträn innan man bygger? Hur hade ni gjort? Går det att reklamera?
Men snälla. Du visste att de va fel, lät de va så i 7 år.

Vad du kan inte. Hur kan du då sitta o skriva att de är felaktigt
 
BirgitS
V Villaägarenr1 skrev:
Du visste att de va fel, lät de va så i 7 år.
Nej, TS visste inte det eftersom snickaren sa att det var korrekt.
Sen när är det värre att tro att en hantverkare talar sanning än att vara en hantverkare som ljuger?
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
V
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, TS visste inte det eftersom snickaren sa att det var korrekt.
Sen när är det värre att tro att en hantverkare talar sanning än att vara en hantverkare som ljuger?
Är de hantverkarens fel att ts inte vårdar sin altan. De borde man förstå. Ganska givet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.