Vi köpte ett småhus 2007-05 och 2007-06 när fjolårets regnande drog igång läckte det in vatten genom taket. Vattenläckaget reklamerades till säljarna som i sin tur reklamerade till byggfirman som 2005 lade om taket.
Byggfirman har påbörjat reparation och har bl.a. tagit ner ytskikt på en innervägg för att undersöka fukt.

Byggfirmans målare kan ej hitta samma vävtapet som vi hade på den väggen och resterande väggar i den mycket öppna planlösningen. Vad kan vi kräva?
Kan vi kräva att ytskiktet återställs så det ej syns att det är reparerat, dvs. ytterst snarlik struktur på väven?
Om målaren/byggfirman ej hittar ytterst snarlik struktur kan vi kräva att de ändrar ytskiktet i hela rummet för att få en enhetlig väggstruktur?

Tack på förhand.
 
Jag skulle helt klart kräva att de inte syns, att de,omde inte hittar den som sitter där, lägger om allt. OM ni väljer en dyrare än den variantt som sitter kanske ni får lägga in lite pengar, men om ni väljer samma stil och pris (ca) så tycker jag det är självfallet att det ingår i "skadan" - eller "skadereparationerna".
 
Det är mycket rimligt att kräva ett återställande så att det inte syns.

Om det däremot måste tapetseras om i stora delar av huset så kommer man säkert anse att ni skall betala ett åldersavdrag för tapeterna. Jag är inte säker, men vill minnas att 5% per år är praxis. Är tapeterna 3 år gamla, får man alltså betala 15% av tapetkostnaden själv (men får å andra sidan nytapetserat och betalar inte för arbetskostnad).
 
Tack för svaren.

5% i åldersavdrag låter intressant. Hur kan vi räkna ut värdet på en exklusiv japansk sjögrästapet från sent 70-tal som 2006 målades vit? Ytskiktet som vi ser det är från 2006 dvs när hela rummet målades och fick sitt nuvarande utseende.
 
Hemmakatten
Ja, de där sjögrästapeterna vet jag hur de såg ut. Mina föräldrar satte upp sådana och de var väl omoderna innan de sattes upp. Något värde lär de inte ha idag. Räkna med att betala nya tapeter själv och var glad om du får de uppsatta utan kostnad.
 
Det är väl de där tapeterna som är ett litet h-vete att få ner från väggen, särskilt när de övermålats ... ? I så fall ska ni vara jätteglada om ni bara behöver betala nya tapeter och slipper arbetskostnaden.
 
yonna skrev:
Det är väl de där tapeterna som är ett litet h-vete att få ner från väggen, särskilt när de övermålats ... ? I så fall ska ni vara jätteglada om ni bara behöver betala nya tapeter och slipper arbetskostnaden.
Ja, fast nu var det väl en skada som säljaren skulle pynt. Något slags dolt fel och har man köpt huset (troligtvis dyrt) så tycker jag att man som säljare skall ha lite ansvar för saker i ting.
 
Hemmakatten
Vad man själv tycker och vad som är juridiskt möjligt att få gjort är ofta inte samma sak. Om säljarens hade upptäckt vattenskadan innan försäljningen så hade h*n förmodligen bara bytt innertak och tapet just där det var blött, målat allt i samma färg och låtit resten vara. Jag tycker fortfarande att köparen skall vara glad, och att det är en bra deal, om all tapet byts ut även om köparen får betala tapeterna.
 
Nej hemmakatten du har rätt. I Sverige är det i princip omöjligt att få ersättning för typ "sveda o värk" eller osynliga kostnader som iriitation av att bo inneboende med spädbarn isvärmors 1:a i 10 veckor.............

Detta tycker jag är fel. Jag tycker man borde få rätt till rimliga skadestånd om man vinner en tinsrättsprocess - men de tär en helt annan sak. DÄREMOT om det är ett stort rum och tapeten inte finns och det inte lämpar sig med en fonddel så skulle jag inte acceptera två tapeter. jag tror inte det anses , inte ens i tingsrätten, att du som köpare av detta hus skall acceptera det. eftersom ni "fått" igenom det som dolt fel så skall ju standaredn vara så pass hög att felet inte kunnat förutsspås och sålesdes så får de tapetsera om.

MEN lite fåånigt att tjafsa om, det är ju inte som att de skall bygga om badrummet eller så - hur jobbigt kan det vara för en professionell firma att tapetsera om ett rum???????????
 
Eftersom taket lades om 2005 så är väl detta ett garantiåtagande av firman som utförde arbetet och inte ett dolt fel. Kanske finns ett avtal där det framfår mer i detalj vad som ingår i garantiåtagandet.
 
Hej,

Vi tycker att den övermålade sjögrästapen är fin och vill därför ha kvar den i hela rummet.
Vattenläckan var en reklamation till säljarna som i sin tur reklamerade mot firman som lade om taket. Som Addan91 skriver ett garantiärende.

Vår konkreta fråga gäller vad vi kan kräva av firman som lade om taket och vars, dåliga, arbete skapat fel och följdfel.
Kan vi kräva att rummet återställs som det såg ut innan läckaget? Där borde svaret vara ja Om det inte är omöjligt.
Om det då är omöjligt att hitta ytterst snarlik väv eller tapet som sedan övermålas i samma vita nyans som övriga rummet vad kan vi då kräva?
 
Jag tror med betonig på tror, att du kan kräva att rummet skall vara målat med struktur, troligen kan du inte kräva att det skall vara målat på just en exklusiv tapet från 70- talet.

Det finns många olika varianter som ger struktur när man målar.
 
Kanske göra en fondvägg som bryter av, de går säkert med på lite dyrare tapet mot att de slipper tapetsera om hela rummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.