Hej.
Förra året renoverade vi ett badrum med en Stockholmsfirma som skulle bli ett utdraget mardrömsprojekt. Allt som kunde gå fel gick fel, allt pga värdelös projektledning och icke-behöriga hantverkare som byttes ut på löpande band.
Efter 6 månader stod badrummet klart och nu ett halvår senare börjar felen dyka upp..

Fel 1:
Fogarna kring golvbrunnen har spruckit och det ser ”lite konstigt ut” kring själva golvbrunnen, en hård beläggning som inte går att städa bort.

Fel 2:
Om man råkar spruta vatten mot den ena duschväggens karm så börjar det rinna vatten från dörrkarmen/tröskeln vid den intilliggande dörren till tvättstugan.
Alltså: det rinner inte bara ut från själva släplisten/duschväggens karm utan det rinner även separat från dörrfodret 20cm bort vilket resulterar i att tröskeln börjar se vattenskadad ut.

Fråga fel 1: Ser detta ok ut? Är det något man kan förvänta sig och ska acceptera?
Lösning på problemet?

Fråga fel 2:
Det här kan ju inte vara ok?
Rinner det vatten i väggen (möjligen genom otäta skruvhål till duschväggens karm)?
Lösning på problemet?

Jag väntar på att firman ska höra av sig men då de är experter på att slå ifrån sig kritik vill jag vara lite förberedd på vad orsaken och lösningen kan vara. Efter 6 månaders tjafs tidigare så är jag lite osugen på en till vända av trams..

Tacksam för åsikter och tips!

/ Hannah
 
  • Spruckna fogar och hård beläggning runt dåligt installerad golvbrunn i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv med sprucken fog runt golvbrunnen och orenlighet som inte går att rengöra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador och sprickor runt en dörrkarm och golvbrunn i ett nyligen renoverat badrum, tecken på dåligt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadade trätröskeln och dörrfodret i ett badrum med synliga tecken på fuktskador och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
W Wahlbergs skrev:
Fel 1:
Fogarna kring golvbrunnen har spruckit och det ser ”lite konstigt ut” kring själva golvbrunnen, en hård beläggning som inte går att städa bort.
Den hårda beläggningen ser ut som kalkavlagringar och sådana blir det om stående vatten får torka genom avdunstning.
 
Fel 2. Omöjligt från en bild att avgöra hur vattnet rinner. Ni får testa att noggrant följa vattnets väg.
 
Fast om man läser beskrivningen av hur vattnet rinner så låter det ju som att det kommer in vid duschväggen (inne i duschen), rinner bakom kaklet och ut vid dörrkarmen, och man ser att tröskeln är fuktskadad. Såklart omöjligt att se på stillbilder, men så tolkar jag OPs beskrivning.

Det kan ju i sådana fall inte vara rätt? Det måste väl sitta någon gummilist eller silicone eller något som tätar vid duschväggen? Jag har aldrig satt upp en sådan så jag vet inte, men att det sprutas vatten i duschen måste väl ändå vara ett sakernas tillstånd man räknar med?
 
Gör om gör rätt,

Tyvvär,
 
Det första ser ut som någon så kalkavlagringar.

Hur ser det ut på insidan duschen mot ramen? Ligger det en silikon mot profilen eller är den bara ditsatt?

Om det inte är silikon så kan du antingen göra det själv eller ta dit en annan firma. Det är ett relativt lätt och snabbt jobb. Bör finnas bra filmer på nätet som visar hur du får det snyggt
 
Bästa är att göra en besiktning av badrummet. Finns duktiga speciella besiktningsmän för sånt. Få allt på papper och antingen låta entreprenören avhjälpa eller prisavdrag.
Hur ser dokumentationen ut för entreprenaden?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur är lutningen på golv... ser ut som vattnet följer silikonfog mot dörrlist å därefter ligger/rinner i golvfog fram mot tröskel/smyg. Å självklart då att trä drar åt sig det å då ser det ut som det gör på smygen. Ta dit en oberoende besiktningman som får bedömma arbetet.
 
Brukar man inte lägga mjukfogen runt dörrfodret och längs med tröskeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.