Hej alla,
för cirka tre år sedan köpte vi Beckers täcklasyr (Elit) och målade själva vårt nybyggda hus (grundfärg + två strykningar).

Redan efter två år var södersidorna väldigt blekta. Färgen skulle enligt Beckers hålla 8-10 år men de sa i butiken att åtminstone 6-7 år utan problem.
I år reklamerade vi färgen till Beckers. Beckers kom och tittade på den och höll med om att färgen var för dålig och erbjuder oss ny färg i deras nya serie Perfekt som är efterträdaren till Elit. Men tvätt och ommålning tar ju två - tre veckor invände jag och jag ville att de skulle stå för ommålningen. Deras svar var att jag gärna fick driva den frågan men att de aldrig "förlorade". Deras bud: ny färg.

Vad gäller i sådana här fall, är det bara att acceptera två till tre veckors merjobb för att deras ursprungliga färg inte höll måttet?
I så fall blir det ju bara jag som drabbas. Ny färg blir för deras del är ju ingen stor kostnad.
Om inte ommålning kan bli aktuellt borde man inte bli kompenserad med en summa pengar eller åtminstone pengarna tillbaka för den gamla färgen samt ny färg som kompensation?

Tacksam för råd!

//Marcus
 
Ta deras bud. Känns väldigt svårt att få dom att betala ommålningen. Men se till att du får färg till hela huset. Plåtar, fönster, sockel, staket, garage, vardagsrum mm, mm. Som du säger så är deras kostnad inte så stor, så passa på att snika åt dig så mycket färg du bara kan.
 
Håller med, du har ingen chans att vinna ett sånt mål eftersom det är så mycket som spelar in.
Lite märkligt dock att du haft såna problem med Beckers eftersom det är ett fabrikar som både jag och min granne (som är målare) gillar skarpt.
Låter som en dålig batch från fabrik.

/Kent
 
Tack för era svar!

Rent principiellt känns det ju givetvis fel att lägga ytterligare två veckors semester på att tvätta och måla huset när det inte är mitt eget fel och Beckers har "erkänt" felet. Men jag förstår ju givetvis att det blir svårt att driva ärendet.

Beckers säljer ju trots allt en produkt som kräver en stor arbetsinsats av köparen och när den inte håller måttet säger de "oj det här var inte bra, här har du ny färg".... och så blir det att hyra ställning, ta fram penseln, skaffa barnvakt och sedan lägga två semesterveckor på att måla.

Det minsta man kan begära är väl ändå pengarna tillbaka och färg som kompensation eller tror ni att det är utsiktslöst?

//Marcus
 
Har du dokumenterat hur du målade förra gången? Kan du bevisa att du fick bort alla föroreningar och smutspartiklar förra gången du tvättade? Var virket 100% torrt överallt när du målade? Höll virket rätt kvalitet? Applicerade ni rätt mängd per strykning? Hur var vädret? mm, mm.

Inte en chans att du kan få pengarna tillbaka + ny färg. Jag är den förste att gratulera om det går, men jag tror det är utsiktslöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.