Hej,

Vi har anlitat en byggfirma som har öppnat upp mellan två lägenheter som vi äger.

De rev 2 inbyggda garderober som stod rygg mot rygg i vardera lägenhet och kvar blev då en yta där man fick flytspackla och lägga i ett nytt golv.
Runt ytan som golvet lades i finns ett befintligt fiskbensparket. Golvläggarna lade ett fiskbenparkett men man har inte följt mönstret som det gamla golvet hade.
Dels är längderna på benen längre och bredare än det gamla. Mönstret är även förskjutet i förhållande till det gamla. Man har också ramat in det nya golvet med listband som gör att man ser väldigt tydligt att det stått något på den ytan tidigare. Jag såg materialet de använde och det var individuella stavar som de kapade och lade.

Jag har lyft missnöjet med golvläggaren (underleverantör till byggfirman) och han säger att sättet man satt listband är "så man gör" och att detta var ett reparationsarbete som är utfört enligt praxis och att det måste finnas en rimlighet i hur en golvläggning ska ske.
Vi ser dock inte detta som ett reparationsarbete utan vi har velat att golven ska flyta ihop på ett naturligt sätt.
Det har möjligen inte varit uttalat utan vi har mer förutsatt att man har lite känsla.

Vi är medvetna om att det är olika eksorter på golvet och att färg och nyans kommer att skilja.
Golvjobbet är bra gjort men det är just mönstret som gör att golvet inte flyter ihop samt att det är på en yta som gör att man tänker på det varje gång man går där (när man går mellan lägenheterna så är denna ytan passage).
Vad har man för rätt när det gäller reklamation i detta fallet?

Tackar för intresse!
 
  • Fiskbensparkett med synlig skarv och omatchat mönster mellan nytt och befintligt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore bra om någon hantverkare kunde ge en second opinion om vad som är gängse i sådana här fall. Nu beror det på vad som står i ert avtal, men om det inte är specifikt angivit hur golvet ska läggas kan ni ha lite uppförsbacke är jag rädd för.

Återkom gärna med exakt formulering i avtalet.
 
Vi råkade ut för samma sak trots att vi specificerat mått på stavarna till golvläggarna. Som tur var upptäckte vi att de hade lastat upp fel stavar precis när de skulle köra igång med golvläggning. Dvs, de fick bära ner allt igen och komma tillbaka med rätt stavar.

Nu när det redan är lagt för er så är det ju lite jobbigare att åtgärda men jag hade nog försökt hitta en kompromiss för det är inte särskilt snyggt och skulle störa mig på det varje dag. Man kan ju tycka att det är rätt orimligt att lägga annat mått på nya stavarna än befintliga.
 
Har du frågat varför de kapade upp ett annat mått än det måttet som det befintliga golvet hade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.