Hoppas det är OK att ta en icke-husrelaterad fråga i juridikforumet.

Köpte en bil av en bilfirma i Juli 2022 som vi under december anmält ett garantiärende på. Bilen har varit inne på verkstad men bilfirman anser att felet inte täcks av garantin.

Vi står nu som betalningsansvariga för felsökning och åtgärd av problemet. Jag vill dock såklart att bilfirman ska stå för detta, driver detta i nuläget hos deras garantiavdelning. Hur ska jag göra med betalningen till verkstaden så länge?

Vill helst inte lägga ut något då jag misstänker att det kan bli svårt att få bilfirman att betala tillbaks sedan. Om jag bestrider fakturan blir det ju dock till verkstaden som jag bestrider.
 
Redigerat:
Är det reklamation eller garanti?! Är två olika saker... Vad är felet?
Bestrid fakturan så ligger bollen hos firman? Starta ett ärende hos arn?
 
Det är en reklamation. Om jag bestrider den vad händer sedan? Jag driver detta vidare nu hos deras reklamationsavdelning (jag har skrivit fel i huvudinlägget) efter att ha fått avslag i deras "första instans".
 
Är handlaren medlem i MRF? Vad är det för fel ni hittat?
 
Skriv då inte garanti... Två olika saker. Och jag tolkar det som verkstaden inte hänger ihop med bilfirman?
Du får nog snällt betala verkstaden och sen kräva in från bilfirman. Arn är bra väg då, men ingen garanti att bilfirman följer arns beslut.
 
j.f.s
Riddermark Bil kanske?
Polaren köpte en bil från dem och fick strida i några månader för att få dem att betala reparation för ett flertal fel som dök upp på resan hem.
Bilen blev lagad till slut och de stod för kostnaden för reparationerna men som sagt, tog tid och tjat.
 
Har bilfirman anvisat er till verkstaden, eller har ni kört den dit "på eget bevåg"?

Har bilfirman sagt åt er att köra till verkstaden bilen är på så hade jag hänvisat verkstaden till bilfirman. Är det en reklamation så ska ju bilfirman få lösa det själva på ett sätt som de väljer ..
En bekant köpte en bil 20 mil bort och de kom och hämtade den med biltransport, lagade den och körde tillbaka den med transport, när han reklamerade ett fel på bilen....
 
Hej. Vill inte vara jobbig, men har bilen varit inne hos dom för reparation? Om inte finns det alltid risk att dom kommer hävda att dom inte fick möjlighet att avhjälpa felet och kommer då inte vilja stå för reklamationen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har bilfirman anvisat er till verkstaden, eller har ni kört den dit "på eget bevåg"?
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej. Vill inte vara jobbig, men har bilen varit inne hos dom för reparation?
Det är dom själva som anvisat oss till just den verkstaden efter att ha skickat in reklamationsärendet.
 
Dåså, då hade jag bara gett bilfirmans nummer till verkstaden och bett dem lösa sitt problem.
 
Fast som sagt. Vad är felet?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast som sagt. Vad är felet?
Att bilfirman inte vill betala reparationen.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att bilfirman inte vill betala reparationen.
ja fast jag menade ju felet på bilen då........
 
Avgörande för frågan om du behöver betala verkstaden eller inte är om det är du eller bilhandlaren som har anlitat verkstaden, dvs. vem som har avtal med verkstaden om att utföra arbetet. Om det är du som har avtal med verkstaden behöver du betala verkstaden och sedan i efterhand kräva kompensation. Normalt är det bilhandlaren som anlitar verkstaden och då måste verkstaden kräva bilhandlaren.

Finns hjälp att få kring tvister om bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.