Vi har på senare tid märkt hur extremt mycket direktadresserad reklam det kommer i brevlådan. Allt från husföretag, grundentrepenörer, golvläggare, VVS:are och annat som har med hem att göra. Det enda vi själva svarat på var något företag i Ljusdal som ville ha uppgifter om vilket företag vi köpt hus ifrån.
Någon som vet varifrån alla dessa företag hämtar sina uppgifter?

Fick senast idag ett brev från "Energikedjan" där det står "Vi fick ert namn från City Mark i samband med att ni sökt bygglov, lagfart eller annan handling gällande ert boende"
Jag kontaktade då City Mark och de sade att de absolut inte sålde vidare några uppgifter till andra företag.
Så hur får alla företag mitt namn och hur gör jag för att bli bortplockad ur detta register eller vad det nu är. Är lite trött på att få reklam om grundentrepenörer som ska bygga platta på mark åt mig när jag redan gjort klart min grund.
 
Eftersom bygglovsansökningar och fastighetsöverlåtelser är offentlig handlig så är det svårt att "skydda" sig från direktreklam. Bl a Byggfakta i Ljusdal sammanställer listor på vilka som nyss köpt fastighet eller lämnat in bygglov. MEn det finns flera företag.
 
frjo7205 skrev:
Eftersom bygglovsansökningar och fastighetsöverlåtelser är offentlig handlig så är det svårt att "skydda" sig från direktreklam. Bl a Byggfakta i Ljusdal sammanställer listor på vilka som nyss köpt fastighet eller lämnat in bygglov. MEn det finns flera företag.
Ok, men varifrån hämtar alla företag sina uppgifter? Kommunerna lär väl inte aktivt skicka ut information och jag har svårt att tänka mig att företagen kontaktar alla landets kommuner efter folk som sökt bygglov.
Byggfakta hette företaget som sökte in information om vilka vi byggt med, det stämmer. Tror du att de skickar ut information till andra företag? Det är som sagt lite irriterande att få reklam helt i onödan.
 
Står det inget om adresskälla på adressen på reklamen? Bör (skall) stå vart företaget som skickar reklamen har fått adressen ifrån. Fick bygglov för nästan ett år sen och det ramlar fortfarande in direktadresserad reklam.
 
Jo det funkar ungefär så att Byggfakta mfl sitter och begär ut bygglovshandlingar och lagfartshandlingar (som f.ö. publiceras i lokalpress oxå).

Om du tycker att det är irriterande som privatperson, vad tror du jag tycker som fastighetsförvaltare med 5-10 byggen på gång samtidigt? :-D
 
Funkar olika i olika kommuner, men det är oftast ett reklamföretag som varje vecka ringer till kommunen och begär ut alla uppgifter på de som sökt bygglov och sedan säljer de dessa listor. Tror inte det går att skydda sig mot tyvärr!
 
Vissa står det inte alls något på. Fick väl 4 olika reklamfoldar idag och på en står det att Sverigebygger.se är källan. På en annan stod det City Mark (fast de själva påstår att de inte säljer sådan info).
När det är reglerat i övrigt med reklam så borde det finnas någon spärr motsvarande NIX för telefonförsäljning. Om jag mot förmodan skulle behöva hjälp från någon yrkeskategori skulle jag genast kontakta en konkurrent till de som skickar ut skiten.
Ska ta och ringa till Sverige bygger och se om de har lust att ta bort mig från deras register.
Om inte annat kan man kanske skicka en jäkla massa skräp tillbaka till dom. För att inte slösa pengar på frimärken kan man skicka en bunt på ett par hundra brev eller annat skit till dom. McDonalds saltpåsar eller dåligt fungerar ofta som frimärken :D
 
Det räcker med att stryka sin egen adress och skriva "åter avsändaren" på försändelserna och lägga dem på brevlådan igen. Om de börjar få tillbaka flera hundra sådana varje vecka går det snart upp för någon siffernisse att det är väldigt mycket pengar som läggs ned på att fylla upp sin egen pappersinsamling.
 
Swetrot skrev:
Det räcker med att stryka sin egen adress och skriva "åter avsändaren" på försändelserna och lägga dem på brevlådan igen. Om de börjar få tillbaka flera hundra sådana varje vecka går det snart upp för någon siffernisse att det är väldigt mycket pengar som läggs ned på att fylla upp sin egen pappersinsamling.
Mycket bra förslag! Ska skicka tillbaka alltihopa med små kryptiska meddelanden :D
 
Swetrot skrev:
Det räcker med att stryka sin egen adress och skriva "åter avsändaren" på försändelserna och lägga dem på brevlådan igen. Om de börjar få tillbaka flera hundra sådana varje vecka går det snart upp för någon siffernisse att det är väldigt mycket pengar som läggs ned på att fylla upp sin egen pappersinsamling.
klockrent!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.