Vi har småkikat lite på en sluttningstomt som sluttar mot norr mot en sjö. Tomten är kuperad med berg i dagen och fallhöjden är nog som mest 2,5 meter. Vi funderar på att bygga källare med garage samt fylla ut på 2,5 av husets sidor upp i nivå med gatan (det är en hörntomt och huset bortanför har fyllt ut så det faller sig ganska naturligt. Frågan är nu hur mycket detta kan kosta att fylla ut en så pass sluttande tomt. Nu har jag inga som helst mått men skulle vilja höra på ett ungefär. Rör det sig om 200 000 eller 700 000 typ? tomten är drygt 800 m2
 
Min hörntomt är något mindre och har drygt 2 m höjdskillnad. När huset byggdes las detta en dryg halvmeter ner med mur (mot granne) och detta ingick i entreprenaden så jag har inte konkreta siffror avs murkostnaden.

Längs gatan har jag i sluttningen lagt 12 m mur 20-80 cm höjd och fyllt upp; ca 150 kvm. Mur, murning, jord inkl grävare ca 50.000. I detta fall har jag inte fyllt upp med schaktmassor utan endast med jord pga att detta parti skall bli huvudträdgården och marken är sand och sten.

Den andra gatusidan skall markhöjas i senare skede 10 m + 2 m i vinkel; mur (block, nätade och putsade) med 1,2 m höjd och jag har fått kostnadsförslag på totalt 85.000 inkl fyllnad. Till detta kommer något lass jord.

Den fjärde hussidan skall inte höjas - endast 4,5 m till tomtgräns och ligger naturligt med sluttning.

Eftersom det är en hörntomt markhöjs inte hörnans 50 kvm (10 m åt vart håll i diagonal) pga trafiksiktsbestämmelser.

Det är trevligt om man inte omvandlar hela ytan till en helt plan trädgård när man skaffar en sluttningstomt. Utnyttja istället grundförutsättningen och gör något trevligt av detta. Tänk också på siktbestämmelserna såvida du har vägar som möts i hörnan - generellt gäller max 80 cm höjd för tex häckar/buskar. Många kommuner tillåter inte mur i hörnan även på lägre nivå.
 
Vår tomt hade som mest 12 meters nivåskillnad från framkant till bakkant.

Vi har terasserat den i 3 terasser och bygger ett sluttningshus som bryter mellan 2 nivåer.
Som du kan se på bilden gick det år en hel del L-stöd och fyllnadsmassor.

Dock så hade vi tur och fick fyllnadsmassor som shacktats då man byggde vägar mm i området samt att vårt markarbete upphandlades ihop med grovplanneringen av området (35villor) p.g.a min far höll i projekteringen. Vi kom betydligt billigare undan m.a.o

Vår tomt kostade strax över 400' i markarbete (husshackt & återfyllnad inkluderat). Skulle gissa på 500-600 om man upphandlat detta som enskilld privatperson.
 
  • IMGP3072_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.