Har byggt vedförvaring.
Någon som har ett tips på hur man på ett snyggt sätt hindrar att vatten skvätter upp från backen på veden när det regnar?
Hängränna vill jag inte ha

Nybyggd vedförvaring utan hängränna, vattenstänk syns vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Större överhäng är en metod. Det går att ha luckor framför veden. Ett annat sätt är att höja upp trallen en bit. Växer det gräs på marken så kan det dämpa en del av det som skvätter.
 
Ett tredje är att höja upp veden.
Jag tog ett par vanliga lastpallar och klöv på längden. Dessa travar jag sen ved ovanpå
 
Men en LITEN hängränna är ju mycket snyggare än ett draperi!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kurt skrev:
Men en LITEN hängränna är ju mycket snyggare än ett draperi!
Vart finns det så småa hängrännor?
När det regnar kraftigt stänker det upp ändå av regnet, alltså inte bara av droppet från taket
 
Vad är det för material på backen framför? Ifall du vill ha grus så gräv bort lite, lägg markduk och fyll på med makadam eller singel (makadam packar sig bättre än singel och är billigare).

Eller anlägg gräsmatta..
 
Bucket skrev:
Vad är det för material på backen framför? Ifall du vill ha grus så gräv bort lite, lägg markduk och fyll på med makadam eller singel (makadam packar sig bättre än singel och är billigare).

Eller anlägg gräsmatta..
Gräsmatta kommer det att bli där
Dämpar det tillräckligt?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kommer även på våren att bli en isgata där efter allt trampande, vilket leder till vattenstänk/dropp. Då hjälper det inte att man anlagt gräsmatta/grus osv
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nu vill jag inte vara buttergök, men vitmålat så långt ner och dessutom på en horisontell yta kommer bli smutsigt förr eller senare hur man än gör. Du kan minska det genom ett ordenligt takutsprång som sagt och med hängrännor, du behöver även ha stenlagd gång utanför eftersom det är stor risk att du kommer trampa sönder gräsmattan där med gyttja/leravälling som följd och då blir det ännu skitigare.

Så antingen får man jobba sig deluxe, eller acceptera att vedhantering inte är kliniskt rent :)
 
Gräsets rötter kommer att lossna när det regnar och det blir fult på marken. En minimal hängränna tar det mesta och gräset tar de kraftigaste regnen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är problemet att veden eller boden blir blöt? Veden suger inte åt sig så mycket av regnvatten om det inte är konstant slagregn in. Jag tror på grusad yta för att hindra regnet från att skvätta.
 
Slog mig nu att om man prompt vill ha gräs framför så kan gräsarmering kanske vara ett alternativ för att det inte ska bli helt söndertrampat.

Grus tror jag inte på, men singel eller makadam borde funka bra. Men återigen så kommer det inte vara kritvitt för evigt :)
 
Med grus menade jag något rätt grovt så att vattnet inte kan blida pölar som skvätter extra när det regnar hårt. Nån krossprodukt utan nollfraktion
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nomenklaturen är väl inte helt stringent men "grus" brukar innehålla noll-, eller nära nollfraktion. I alla fall om man pratar med grusgroparna häromkring.

EDIT:Blev nyfiken, och allvetande wikipedia påstår tydligen samma sak; https://sv.wikipedia.org/wiki/Grus
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.