Vattenavrinning från friggebods tak ner mot grannens tomt i regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min granne har vattenavrinning från en friggebod in på min tomt. Min tomt lutar mot mitt hus men framförallt åt mitt uthus som byggdes 2001. Detta uthus är fortfarande inte inrett då vi inte kan lösa problemet med grannens regnvatten. Trots flera påstötningar vill han inte ändra på avrinningen. Hur löser vi detta?
 
Det där är ju inte ok. Grannen måste ta hand om sitt eget regnvatten. Dessutom lätt att åtgärda. Dra en krök till andra sidan staketet (vilket ifs inte är optimatl för TS, så det blir ett vattensjukt hörn även för TS), eller bättre hänga om rännan med utlopp i andra hörnet. Obegriplig lösning i nuläget. Hur har det kunnat bli så?
 
Jag tycker också att det är enkelt, bara att vända på hängrännorna, men grannen anser att han får göra så här! Han har grävt ner övrig avrinning och anslutit till det gemensamma avloppet antagligen för att slippa fukt i sin källare och avrinning från friggebod och carport leds till tomtgränsen som är gemensam.
 
Vår granne bor nedanför oss och de påstår, att vi har förstört deras golv två ggr med 25 års mellanrum, så att de har trampat genom golvet till torpagrunden. De anser, att vi ska betala deras förstörda golv och de påstår, att "vi har släppt ut allt möjligt". Det har vi givetvis inte gjort och vi har t o m köpt tunnor till regnvatten. Vi anmärkte på att deras hus saknade helt hängränna, men vet inte hur mycket det betyder i sammanhanget. Deras hus står på lermark, men våra hus står på berg. Marken på baksidan av deras hus sluttar mot huset och deras dränering syns inte utåt, den kan ha satt igen med åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.