Jag har byggt in en terrasspool med isolering + tekniklåda (kuben).
Tekniklådan består av 6 skivor cellplast och behöver skyddas mot regn.
Locket är byggt av 28x120 tryckat och kommer förstås inte skydda helt.
Sidorna är 22x95 tryckat och kommer inte heller ge 100% skydd.

Det finns några centimeter mellan tekniklådans lock och trälocket där jag planerar att lägga ett skyddande lock av t.ex. plast eller plåt.

Nu har jag letat överallt och det verkar vara svårt att hitta en mindre skiva plåt i lämplig storlek (1000 mm x 1000 mm).

Jag skulle helst vilja ha en plåt men det känns onödigt att betala för mkt eftersom den inte syns.
Kanske överarbetar jag detta då det här locket inte kommer synas så någon liten presenning ovanpå kanske duger bra.

Vad skulle ni ha gjort?
 
  • Sexkantigt träbadkar utomhus med trappsteg, tom utan vatten, terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Malnes
  • Laddar…
Du kan använda en sektion tunnt yttertak av plåt eller plast. De finns i många varianter i olika längder och ofta med en dryg meters bredd. Kapa till din takskiva i lämplig storlek och montera med lite lutning för vattenavrinning åt lämpligt håll under "trätaket"
 
S
Om det inte syns, låter det som att du överarbetar med plåt.

Jag har många småbitar papptak, så det hade jag nog häftat dit. Men hade jag inte haft det, hade jag häftat fast en bit plast och sagt till mig själv att jag ska kika på hur den ser ut till våren och se till att ordna något permanent nästa sommar...

Om tekniklådans lock är helt i våg hade jag övervägt att skruva fast en liten regel över mitten på locket innan jag satte dit plasten/presenningen så att den fick en liten lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.