Hejsan!

Vi håller på att byta tak, har tagit bort gammla taket så att bara underlagspappen är kvar. I min enfald så trodde jag att det skulle vara hyffsat tätt men det har droppat in vatten vid många spikhål. Det tokregnade i ca 3h och då hann det komma in vatten på vindan som åkte genom isoleringen och in i 3st rum så innertaket blev skadat. Det var några pölar som jag torkade upp på vindan och givetvis täckte jag yttertaket med presseningar.

Så, hur ska jag göra nu? Måste fuktskadad isolering bort eller kan jag hyra en industriavfuktare och stoppa på vindan?

Fan att man kan vara korkad ibland :(
 
Bästa sättet för att undvika såna här problem är att ta en sida av taket i taget och se till att pappa om taket samma dag som du kastar av det.

Pröva att torka isoleringen med byggfläkt är det för mkt vatten så bör du byta. Isoleringen kanske är gammal ändå?
 
jo jag ångrar det grovt att jag inte tog en sida åt gången... men vi ville få bort allt gammalt på en gång, vilket var dumt.. Har varit upp på vindan och inspekterat en gång till. Det verkar torka ganska snabbt där men det är 3 lager isolering. Uppifrån: gullfiber sågspån och sen kanske gullfiber eller något liknande igen. Det blev lite fläckar här och där, och de blir nog ett jäkla jobb att ta bort alla, isf är de nog lika bra att byta all isolering.
 
Ajaj.

Jag råkade ut för samma sak, fast då tokregnade det i 3 veckor. Tänkte som du att det var OK så länge den gamla pappen låg kvar, men så såg jag en fläck på det vävspända taket i vardagsrummet och så var det bara att pallra sig upp på vinden och ställa ut 12 hinkar. Sedan blev det till att svepa in hela taket i presenning - det var ett elände för det blåste också.

Nåväl, jag tokade med trasa under glasullen och sedan satte jag en bräda för att lyfta ullen och lät det lufttorka. Fläcken på det vävspända taket gick som tur var bort med tiden.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.