När vi köpte vårt hus 2005 så fanns det en gammal fuktskada (fläck på tapeten, ca 15 cm i diameter) till höger om verandadörren (bild 1). Besiktningsmannen mätte ingen förhöjd fukthalt, så vi gjorde inget åt det då.

Förra hösten (eller om det var förrförra) så upptäckte vi ett spår av vattendroppar på golvet mellan den väggen och braskaminen (blå på bilden). Rummet har ett ryggåstak, så jag slöt mig till att det förmodligen är takgenomföringen för skorstenen som inte är tät. Eftersom det bara verkar läcka vid enstaka tillfällen så antar jag att det är vid särskilda väderförhållanden när det kommer in regn under betongpannorna.

Jag tog bort pannorna runt skorstenen och kollade läget. Genomföringen har ju två plåtar, en övre som ansluter mot takpannorna och en undre som går in under pappen. Pappen låg bara löst på denna. Jag antog att vattnet kommit in den vägen, så jag petade in en massa asfaltklister under pappen och tyckte att det verkade bli ok.

Nu har samma sak hänt igen, så nu är det väl läge att åtgärda bättre och det lutar åt att kalla in yrkesfolk. Så min första fråga är, vart ska man vända sig? Plåtslagare (skorstenenen är av stål och klädd med plåt ovan yttertak) eller någon annan kategori? Vad är lämplig åtgärd och vad kan det kosta? (Kan man använda rotavdraget för detta? Villaförsäkringar brukar väl inte täcka läckande tak?)

Nästa fråga: När yttertaket är åtgärdat, hur mycket av isolering etc. bör vi riva ner för att kontrollera invändiga skador och hur bråttom ska vi ha med detta? Törs man rent av låta det vara?. Antagligen har det väl droppat vid enstaka tillfällen sedan tidigt 90-tal. Damen som bodde här innan oss var milt sagt inte direkt någon expert på byggnadsvård så hon har förmodligen resonerat som så att det inte gör så mycket om det kommer några droppar vid enstaka tillfällen. (Hon lyckades för övrigt elda upp vinden genom att placera en askhink på verandan, därav att takstolar och yttertak är från 90-talet medan resten av huset är byggt -86.)

Taket är som sagt ryggåstak, så jag kommer inte åt att krypa runt skorstenen på vinden. Rummet bakom har vanligt tak, så möjligen kommer jag åt ena sidan av skorstenen. Runt skorstenen (av stål) är det en inklädnad i trä som jag antar är fylld med isolering, så jag skulle i så fall behöva såga upp någon slags inspektionslucka i den. I rummet så sitter det en skruvad plåt i taket runt skorstenen. Den skulle jag ju kunna ta bort, men då får jag väl en halv kubikmeter isolering i skallen utan möjlighet att kunna pilla tillbaka den. Närmare ytterväggen lär jag ändå inte komma åt från vinden. (Jag är inte alls sugen på att riva ner innertaket, det medför en massa jobb och den fina träpanelen lär bli förstörd.)
 
  • plan.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sektion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu är ju inte jag någon expert, men eftersom du inga svar fått, kan jag svara i väntan på att ngn annan mer kunnig svarar.
jag tycker du skall ringa i första hand en plåtslagare. i annat fall kan de leja dig vidare vart du kan ringa till yrkesfolk. men det låter som ett plåtslagar jobb.
du undrade om du behövde riva isoleringen för att kolla omfattningen av skador. jag tror att jag hade gjort det för att vara på den säkra sidan. har det stått och läckt såpass länge, vet du inte alls hur stora skador det är. tänkte på fukt och mögel........
så gör allt noggrant så vet du oxå att du undanröjt framtida problem. börja ring plåtslagare.
lycka till och hoppas du får mer svar
 
Hej.

Du ska tänka noga innan du anlitar folk! Inte för att de kan göra ett dålig jobb. Nej. Här i Sverige har vi sk 10 årig skydd vid försäljning av villor. Det är nästan säkert att damen som sålde huset till dig, är skyldig att stå för kostnaden!

Därför ska du kontakta ditt försäkringsbolag och kolla med de hur du ska göra. Men tänk att göra anmälan snarast möjligt. Själv har jag ett tilläggsförsäkring hos Anticimex, och hade ring de för att de skulle besiktiga skadan.

I övrigt är det en plåtslagare + byggare som skall åtgärda felet. Och det kan skena i vägg om det visar sig att isoleringen är fuktig.
 
just de ja! DOLDA fel! det kanske går under det? såvida du inte köpte det med friskrivningsklausul?
och jag håller med ovanstående,, det kan va omfattande skador eftersom det läckt såpass länge. och att börja riva i det kan bli dyrt men stick inte huvudet i sanden för att man inte vill veta skadorna. ring ngn som kan besikta det. dom i sin tur kan ju oxå vidarebefodra dig vad du ska göra.
jag har oxå tilläggsförsäkring på anticimex. en trygghet. och dom besiktar.
 
Bigfoot skrev:
När vi köpte vårt hus 2005 så fanns det en gammal fuktskada (fläck på tapeten, ca 15 cm i diameter) till höger om verandadörren (bild 1). Besiktningsmannen mätte ingen förhöjd fukthalt, så vi gjorde inget åt det då.
Knappast ett DOLT fel! :rolleyes:
 
Vi var lika dumma som ni verkar ha varit. Vi såg en del fel, men gjorde inte något åt det och tog inte upp det till diskussion med säljarna. Så vi får stå vårt kast.
För vår del har vi tagit hit en takläggare som gått igenom taket. Han i sin tur har hänvisat oss till plåtslagare för vissa delar.
 
fredda skrev:
Knappast ett DOLT fel! :rolleyes:
nähä? oj då... nä det blir de ju inte näää... om de redan sett felet när de köpte huset. varför har ja gett mig in i husköparmarknaden?? hahahah :p
 
AstaS skrev:
Vi var lika dumma som ni verkar ha varit. Vi såg en del fel, men gjorde inte något åt det och tog inte upp det till diskussion med säljarna. Så vi får stå vårt kast.
För vår del har vi tagit hit en takläggare som gått igenom taket. Han i sin tur har hänvisat oss till plåtslagare för vissa delar.
joo man kan ju starta "dummies forum" . :eek:
bra ni börjat nånstans iallafall... men försök ändå att kolla upp isoleringen du pratade om. bättre du vet, än att du 10 år senare har otroliga omfattande skador. mkt kan man ju göra själv oxå. men fösök få en bedömning iallafall,
 
En liten lägesuppdatering:
Jag var uppe på vinden och kollade isoleringen mellan väggen och braskaminen, Jag kände ingen antydan till fukt någonstans, jag tycker att det borde kännas i isoleringen (mineralull) närmast fuktspärren om det kommit fukt där. Just nu lutar jag åt att låta detta vara till våren, det känns som att det finns bättre förutsättningar att täta genomföringen ordentligt då än nu när taket är täckt med snö och is.
 
Bigfoot skrev:
En liten lägesuppdatering:
Jag var uppe på vinden och kollade isoleringen mellan väggen och braskaminen, Jag kände ingen antydan till fukt någonstans, jag tycker att det borde kännas i isoleringen (mineralull) närmast fuktspärren om det kommit fukt där. Just nu lutar jag åt att låta detta vara till våren, det känns som att det finns bättre förutsättningar att täta genomföringen ordentligt då än nu när taket är täckt med snö och is.
Du bör kolla det vid det stället där det droppar. Det bästa vare att hyra/låna en berörningsfri fuktmätare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.