Hej

Jag lägger om taket. Alla pannor är inte på plats och idag har det regnat hela dagen. När jag kollade på vinden fanns fuktgenomslag på tre platser (som inte täckts av pannor ännu). Ett tror jag är att skorstenen ej tätats ännu och ett pga det runnit in runt en spik.

Är detta sånt man får räkna med innan pannorna är på plats?

Tack på förhand,

Peter


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om underlagspappen ligger ska ej fuktgenomslag ske. Själva pannorna är ju inte helt täta då snö och drivvatten glider emellan och pappen ska hålla tätt.
På med pannlampa och rätta till :)
 
S
Jag har fått uppfattningen att det visst kan ske smärre fuktgenomslag pga. spiken till läkten. Framförallt om man använt läkten att gå på så att man töjt ut spikhålet något.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Hade tänkt byta tak på vårt hus snart.
 
Hur bör jag hantera detta tycker ni? Ska jag bara påpeka var fultgenomslagen skett och låta takläggaren hitta problemet och täta?

Finns det något sätt jag kan testa om
övrig papp (där det ligger takpannor över) är tät?
 
Det ska inte läcka genom. Det är klart att någon spik kan släppa genom lite vatten men inte sådär mycket.
Att det läcker vid skorsten om den inte är tätad är inte så konstigt men det brukar bara läcka runt spikar om filten varit för kall eller är gammal så den torkat...

Låt takläggaren kontrollera och åtgärda, det är ju hans ansvar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.