Förra veckan kom vårt hus och på två dagar var taket pappat. Snickarna åkte hem och vi började med småjobb i huset under helgen. Till vår fasa upptäckte vi att det regnade in på minst fyra ställen. >:( Vi har letat och letat på taket utan att hitta var det regnar in. Pappen ligger rätt och spikarna är rätt slagna. (Pappa är snickare och fattar ingenting)
Hur vanligt är det att det regnar in?! Förra gången vi byggde var det på vintern och då kunde man ju inte så om det regnade in.... Som TUR var så fick vi det här regnet innan de började isolera i taket.

Nu vet vi inte riktigt vad vi ska kräva som åtgärd, men vi ger oss inte förän vi vet säkert att det är tätt. Vi får koppa in en vattenslang och spruta på taket om det inte regnar de närmsta dagarna.
 
Antingen ligger inte pappen omlott ordentligt i skarvarna, eller också så rinner det inåt utifrån kanterna där vindskivorna skall vara, kanske uppifrån nocken.
 
Det kan inte vara några spikhuvuden som gått igenom pappen? Hos oss var det så.
 
Pappen ligger omlott, omkring 10 cm på all ställen och inga spik som gått igenom. De har använt riktigt bra spik, bättre än det som ingår i husleveransen. Hoppas de har hittat någon lösning idag...
 
Kolla så att inte blåsten trycker in det, kan ske på de mest besynnerliga ställen.
Så var det hos oss, när det regnade in. Blåsten tryckte in det under fönsterplåtarna i kupan...
 
Verkar som det har löst sig!
Snickarna har varit och tätat runt de ställen vi tror det regnat in. Efteråt har det regnat + att vi har spolat med vattenslang över hela tacket. Inga läckage, jippi! ;D
 
Nu måste du berätta vad det var som gjorde att det läckte!! :)
 
Jag har märkt att vanlig oklistrad underlagspapp kapillärsuger i skarven så hela taket blir blött, kan svälla och bli vågigt av det !

Så försök att fort få på teglet eller vad ni ska ha på taken, jag väntade 1-2 månad "hade ju ändå underlagspapp på".......hmmmm >:(

Särskillt viktigt att klistra längst ner om pappen går över ett plåtbleck, lätt hänt att det suger imellan vatten där !
 
Det är därför man ska klistra även vanlig underlagspapp om man har nindre än en viss lutning på taket. Jag kommer dock inte ihåg vid vilken lutning gränsen går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.