Jaha,

här sitter man nu som förstahusägare sedan 3 renoveringsintensiva månader...Och till vår förvåning ser vi att det blir blött på fönsterlisterna på insidan när det regnar! Efter ett regn låg det till och med en pöl på fönsterbrädan (men då trodde jag inte att det kunde ha regnat in)Helt otroligt. Jag har nyss ägnat många timmar åt att måla alla fönster vita (tidigare furu), men nu när det regnat flagnar färgen...

Vi misstänker att vi har fukt inne i en vägg eftersom ett eluttag var rostigt, tror ni att vatten kan ha vandrat ner någonstans under fönstret? Det är treglasfönster från 78 och visst hade vi tänkt byta dem så småningom, men nu kanske detta projekt får komma före en del andra!

Har någon här erfarenhet eller har hört om konsekvenserna av detta?

Ha det bra!
/Glittra
 
J
På öppningsbara fönster kan det vara packningarna som är slut...

Fukt måste alltid åtgärdas direkt så det är bara att leta.
 
Jag skulle börja med att kolla överblecken i det aktuella fönstren, eller om det finns fönster ovanför dem, kolla underblecken där. Vattnet kommer med största sannolikhet in någonstans ovanför fönstren. Kan det komma från taket?

Jag uppfattar det som ni nyligen köpt huset, kan det vara ett dolt fel som tidigare ägare kan vara ansvariga för.
 
Så det kanske är uppifrån. Tätningslisterna ser rätt fina ut, så detta borde det inte vara.

Vi funderar över detta med dolt fel, men eftersom fönstrena är så gamla kanske man inte får så mycket i ersättning från tidigare ägare?

Fortsättningen blir spännande eftersom det nästa vecka ska komma hit ett företag för att se om vi har fukt/mögel någonstans. Det har luktat illa från våra kläder. Kanske är det mögel i väggen där dessa fönster finns...

Tack för svar, fler som har varit med om detta?

Skulle gärna riva upp ytterväggen ock titta hur det ser ut, men årstiden är ju lite fel...

/Glittra
 
Nu börjar det känas mindre kul, ser små flugor som vandrar omkring i det fönster som det regnat in genom...Säkert någon typ av flugor som bor i fuktigt byggmaterial inne i väggen. Nu börjar det kännas brådskande att ta itu med detta!

Fukt/mögel-utredare kommer på tisdag men det kliar i fingrarna att börja undersöka detta på egen hand!

Trist...

/Glittra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.